خلاصه ماشینی:
"من فکر میکنم از اینجا شروع بکنیم که آیا ادبیات خردسالان،یعنی گروه سنی پیش از دبستان،آثار ادبی هست یا نه؟اگر هست،چه تفاوتی با آثار غیر ادبی دارد؟بهطور مثال،ادبیت ادبیات این اصلا آیا این تفاوت و تفکیک را میشود قائل شد؟و اگر قائل باشیم،چه خصوصیاتی دارند هرکدام؟در ادبیات این گروه سنی،ادبیات ناب داریم یا نداریم؟ قاسمنیا:در زمینهءخردسالان؟منظورتان این است که بیاییم صحبت کنیم روی کارهایی که شده یا کارهایی که باید بشود یا روی کلیت قضیه؟من فکر میکنم که اول باید روی کلیت قضیه صحبت کنیم.
قاسمنیا:ببخشید،منظورتان این بود که چون کودک خردسال،در واقع دارد دنیا را شناسایی میکند،یعنی دنیای اطراف خودش را از محیط خانه گرفته تا بیرون،آیا به این دلیل،ادبیات خردسال و نویسنده این ادبیات،موظف است که آن جنبه آموزشی را رعایت بکند؟ یوسفی:نه!من اصلا وارد بحث آموزش نمیشوم و فکر هم نمیکنم که باید این کار را بکند.
حالا یک بخش آن ادبیات است،یک بخش آن هنر است،یک بخش هم ممکن است بازی باشد و چون همه حوزههای دانش بشری برای این گروه سنی هم هست،میتوان به کودکان کمک کرد تا این دنیا را دقیقتر و بهتر بشناسند.
یوسفی:ببینید،زبان مناسب برای کودکان این گروه سنی،از ویژگیهای ادبیات این گروه سنی است و این ویژگی،بهتنهایی نمیتواند تعیینکننده باشد که مثلا من نویسنده را در محدودیتی قرار بدهد که نتوانم خلاقانه با این موضوع کار بکنم.
سیدآبادی:یعنی شما میگویید این مراحل هست، ولی مدتی که برای طی مراحل لازم است،الان کمتر شده؟ شریفی:بله،اما باید یادمان باشد که اگر بچهای این مراحل را نگذارند،دیگر یک بچه نرمال به حساب نمیآید و حتما مشکلی دارد."