نویسنده: حاجی نصرالله، شکوه؛
پژوهش نامه ادبیات کودک و نوجوان بهار 1382 - شماره 32 (17 صفحه - از 43 تا 59 )
"اما ساختار این آثار با توجه به دلایل زیر،سبب بقای کلیشه تبعیض جنسی در جامعه میشود: در سایه قرار دادن جنسیت زنانه(در بیشتر داستانهای تألیفی،شخصیت اصلی جنسیت مردانه دارد. نمونه(4)،در داستان"درسی برای یک مادر غرغرو"،جوجه مرغ دریایی با جنسیت مردانه،به مادر میگوید:"صدف مال کسی است که برای شکستنش زحمت کشیده و عرق ریخته باشد"و راوی-نویسنده،چنین نتیجهگیری میکند:"این جوجه مرغ دریایی،اولین جوجه مرغ دریایی در تاریخ است که پندی گرانبها به مادر غرغروی خود داده است!"که درواقع،این پند برآمده از کلیشههای تبعیض جنسی است که جنسیت زنانه را غرغرو و جنسیت مردانه را دانا و زحمتکش معرفی میکند. در کتاب فارسی اول دبستان،نکته قابل توجه این است که نسبت جنسیت مردانه و جنسیت زنانه در تصویر،از تعادل نسبی برخوردار است، اما محتوای تصویرها براساس کلیشههای تبعیض جنسی شکل گرفته است. درحالیکه در این کتاب،جنسیت زنانه افزون بر فعالیت خانگی و آموزگاری،در حرفه کشاورزی(تصویر زن در شالیزار و بذرپاشی)نیز شرکت دارد،گفتنی است که محدوده شغلی جنسیت زنانه با جنسیت مردانه در کتاب و همچنین در جامعهای که کودک مخاطب در آن زندگی میکند،قابل قیاس نیست. تبعیض جنسی نسبت به دختران و زنان در این کتاب،در شکلهای زیر جلوهگر میشود: شخصیتهای تصویری و داستانی عموما (به تصویر صفحه مراجعه شود) جنسیت مردانه دارند و اگر نقشی دارای جنسیت زنانه باشد،همانا نقش الگوهای سنتی است که کلیشههای تبعیض جنسی را بیان میکند."
کلید واژه های ماشینی:جنسیت ، جنسی ، کودک ، زنان ، کلیشههای تبعیض جنسی ، داستان ، جنسیت زنانه ، دختر ، مادر ، مردان
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)