خلاصه ماشینی:
"آنچه مهم است،به وجود آوردن مجموعهای است که از نظر تنوع،تعادل داشته باشد و فقط گرایشهای عمدهء اروپایی-آمریکایی را که مدتهای مدید بر کتابهای کودکان تسلط داشت،دربرنگیرد،بلکه فرهنگهای غنی بومی آمریکایی-آفریقایی،آمریکایی-آسیایی، آمریکایی لاتینی و دیگرانی را نیز که در این لحاف چهلتکهدوزی شدهء فرهنگ آمریکای شمالی و همچنین،در تنوع بخشیدن به دنیای ما سهیم بودهاند،مورد ملاحظه قرار دهد.
ادبیات متنوع فرهنگی چیزی را تصویر میکند که برای یک فرهنگ معین،خاص و برای تمام فرهنگها جهانی است؛تفاوتهای ظریف و گوناگونی زندگی روزمرهء فرهنگ ترسیم شده را به طور دقیق توصیف میکند(و در این توصیف)، فرهنگی را که باز مینمایاند،تحریف نکرده یا جور دیگری نشان نمیدهد.
هنگامی که کار ارزشگذاری کتابها را به لحاظ اصالت و سندیت فرهنگی شروع میکنید،از یک چک لیست (Checklist) استفاده کنید: -آیا کتاب به لحاظ ادبی،کیفیت خوبی دارد؟ -آیا فرهنگ ترسیم شده در کتاب،دقیق و غیرکلیشهای است و تنوع درونفرهنگی و نیز بینافرهنگی را لحاظ کرده یا نه؟ -آیا کتاب سهم مثبتی در درک فرهنگ تصویر شده دارد؟ ادبیاتی از فرهنگهای موازی از آنجا که کتابهای مربوط به فرهنگهای موازی،نسبت به کتابهایی که جزو جریان غالب فرهنگیاند،به راحتی در دسترس نیستند،در اینجا بر اطلاعاتی دربارهء ادبیات کودکان مربوط به فرهنگهایی موازی در آمریکای شمالی و نیز ادبیات جهانی کودکان تأکید میکنیم.
استفاده از ادبیات کودکان،برای مورد مداقه قرار دادن تنوع فرهنگی،به چند پیششرط نیاز دارد:در نظر گرفتن کیفیت ادبی کتابها،محتوای کتابها(اینکه دربارهء چه هستند و از چه دیدگاهی نوشته شدهاند؛از زوایه دید یک خودی یا یک خارجی است)و کارهایی که شما میتوانید با آنها انجام دهید."