Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه منطقی دین و علوم کاربردی

نویسنده:

(3 صفحه - از 16 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : دین ، علم ، توسعه ، دین و علوم کاربردی ، رابطه منطقی دین و علوم ، نظریه ، اجتماعی ، رابطه ، احتمال ، رابطۀ علم و دین

خلاصه ماشینی:

"آیا واقعا دین برای توسعۀ اجتماعی بشر برنامه‌ایدارد،یا اینکه دین محدود به امور فردی است؟تحقققدرت ادارۀ حکومت توسط دین،چه لوازمی دارد؟درطرف مقابل،کارآمدی و قلمرو تصرف علوم کاربردی درچه حد است؟محتوای علوم روز،با سده‌های قبل چهتفاوتهایی دارد؟رشد سریع این علوم در دنیای امروز بهچه دلیل است؟چه کسانی و با چه شیوه‌ای«هدایت وتوسعه»علوم روز را بر عهده دارند؟پاسخگویی بهنیازمندیهای رو به رشد اجتماعی جامعه اسلامی ماچگونه ممکن است؟برای ترقی و توسعه همه جانبۀکشور اسلامی خود باید چه راهی را در پی بگیریم؟درتشخیص و بکارگیری راهبردهای توسعه(راهبردهایسیاسی،اجتماعی و اقتصادی)،جایگاه و نقش حوزه ودانشگاه-بعنوان دو عنصر موثر در فرهنگ جامعهاسلامی-چیست؟ پاسخ به این دسته از سؤالات با بررسی رابطهمنطقی دین و علوم کاربردی روشن می‌شود،از اینبحث در طول تاریخ دین و علم با تعابیر مختلفی یادشده است؛عناوینی همچون چیستی رابطه وحی،عقل و حس،رابطه علم و ایمان،علم و دین،دین وتوسعه،دانش و ارزش،هست و باید،سنت و تجدد،معرفت دینی و معرفت علمی و حتی مسایلی همچونرابطۀ کارشناسی و فقاهت،حوزه و دانشگاه،همه و همهجلوه‌های مختلفی از بررسی رابطه منطقی دین و علومکاربردی است. در این رساله علاوه بر ویژگیهایی که نگارنده دررساله اول و دوم در تبیین مطالب داشته،ویژگی دیگرینیز به چشم می‌خورد و آن نقد و بررسی سه نظریه در«روش تولید علوم کاربردی»بر اساس تفکیک بین سهرکن«1-اصول موضوعه 2-معیار صحت 3-روشتجزیه و ترکیب»می‌باشد. خلاصه نظرات مولف در این زمینه این است کهنظریه‌ها تخمین‌هائی-ابتدائا ذهنی-در مورد نسبتبین پدیده‌ها هستند که موارد روش تولید علوم کاربردیدر مدل فرضی-استنتاجی می‌باشند و اصل موضوعه ومعیار صحت دو رکن رکین در شکل گیری هر نظریهمی‌باشد،چرا که فرضیه در بدو شکل گیری خودبر اصولی مفروض و پذیرفته شده بنا نهاده می‌شود وپس از شکل گیری باید بر اساس معیاری مشخص خودرا به اثبات رساند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.