خلاصه ماشینی:
بعضیها عقیده دارند که چون طبایع افراد مختلف است،هر کودک را باید به روش خاصی در کسب دانش راهنمایی کرد و عدهای دیگر میگویند: با وجود اینکه اشخاص مختلفند،ولی زندگی اجتماعی و دستهجمعی دارند، بنابراین باید آنان را طوری تربیت کرد که برای زندگی اجتماعی آماده باشند.
عوامل مؤثر در رشد شخصیت کودک معلم خوب کسی است که شاگردان خود را در مسیر صحیح زندگی قرار دهد و وسایل و ابزار لازم را برای برطرف کردن مواقع در اختیارشان بگذارد،آنان را در انجام امور تا حدودی آزاد بگذارد و در ضمن پیوسته مراقب اعمال و رفتارشان باشد تا در مواردی که به خطا میروند راهنماییشان کند.
باید مراقب بود که تقلید اگرچه هم کامل انجام نگیرد بهطور صحیح عملی گردد،و کسی که به عنوان سرمشق تعیین میشود،باید از میان بهترین افراد برگزیده شود تا اینکه کودک برای خود نمونهء درستی داشته باشد.
این تصاویر متعلق به روزهایی هستند که معلمین یکهتاز کلاس درس بودند و تنها خواست و عقیدهء آنان بود که در محیط تعلیم و تربیت مورد احترام و توجه قرار میگرفت.
به ثبوت رسیده است که برای گرفتن نتیجهء مطلوب در تعلیم باید احتیاجات کودک را مورد توجه قرار دهیم و برای رسیدن به این نتیجه منظور مجبوریم که از خواهشهای سنی و اوضاع خانوادگی کودک که مجموعا آنها را اطرافیان وی خواهیم نامید اطلاع داشته باشیم.
دیگر روش تعلیم در کلاس به این ترتیب نیست که معلم به تنهایی فعال باشد و شاگردان ساکت بنشینند و ناظر وی باشند،بلکه معلم باید شاگردان را به انجام دادن کارهای مختلف مشغول دارد و خود آمادهء راهنمایی و رفع اشکال آنان باشد.