خلاصه ماشینی:
ماکار نکوف از کسانی بود که عقیده داشت ایام تعطیل بهترین فرصت برای آموزش و پرورش جوانان است، زیرا آنان میتوانند با کمال آزادی مواد و مطالب مورد علاقهء خود را انتخاب و مطالعه کنند.
این کار هشت سال طول کشید و در سایهء ابتکار و خلاقیت ماکار نکوف آموزشگاه جرجینسکی به صورت سازمان نمونهای درآمد که توجه محافل تربیتی جهان را به خود جلب کرد.
به همین سبب ماکار نکوف برای شاگردان خود کارهای صنعتی مشکل و فنی را که مستلزم دقت و مهارت زیادی است(تهیهء وسایل الکتریکی و عکاسی)انتخاب میکند.
به عبارت دیگر آموزش و پرورش منحصر به چهار دیواری کلاس نیست،بلکه باید در زندگی روزانهء شاگرد نفوذ کند و او را چه در خانه و چه در مدرسه یا جامعه تحتتأثیر خود قرار دهد.
ماکار نکوف از کسانی است که آموزش و پرورش را منحصر به کودکان و در چهار دیوار کلاس و مدرسه محصور نمیداند و معتقد است که بزرگسالان نیز احتیاج به آموزش دارند و امر تعلیم و تربیت همهجانبه و مستمر است.
» میتوان اصول تربیتی ماکار نکوف را که علاوه بر خردسالان شامل حال بزرگسالان نیز میشود،از نوشتههای او استنباط کرد و این همان فلسفهای است که نظام اجتماعی و اقتصادی کشور شوروی را براساس آن پیریزی کردهاند.
ماکار نکوف با همهء اهمیتی که برای این جامعهء کوچک قائل است یادآور میشود که آموزش و پرورش واقعی موقعی صورت میگیرد که این جامعهء کوچک با جوامع بزرگتر ارتباط داشته باشد.
ماکار نکوف در نظام تربیتی خویش برای بازی کودکان اهمیت زیادی قائل است و معتقد است که بازی الزاما برای کودک لازم است.