چکیده:
مقاله در پاسخ به نظریهپردازی است که قرآن را در عین آنکه کلام الله است کلام محمد صلی الله علیه و اله میشمرد!نویسنده پس از ارائه نمونهای از انتقادات اصلاحطلبانهء علمای پیشین،از غیب که در قرآن ذکر شده و ایمان به آن ضرورت دارد و«وحی»که پدیدهء غیبی است یاد میکند،سپس فرود آمدن نخستین آیات را که با«بخوان»شروع میشود شرح داده نتیجه میگیرد گویندهء این امر جز آفریدگار به وسیله جبرئیل،و گیرندهاش جز پیامبر اسلام نیست،درحالیکه هیچ دخالت در پدید آمدن آن وحی نداشته است. نویسنده در 10 بند آیاتی دیگر را نقل میکند که همه دلالت بر طریقت داشتن پیامبر اکرم در تلقی وحی و ابلاغ آن است.تفاوت سبک کلام الله با حدیث نبوی و حدیث قدسی و آیاتی در نفی شاعری از رسول الله صلی الله علیه و اله که در 2 بند بعدی آمده ادلهای روشن و متقن بر ابطال نظریهای است که خواهی نخواهی کلام قدسی آسمانی را به رنگ زمینی و بشری درمیآورد.
خلاصه ماشینی:
"اینک پاسخهایی که به نظر رسیده با استناد به خود قرآن و استفاده از ادلهای که در آن کتاب قدسی آمده: 1-برای آنکه عقیدهء ما دربارهء«وحی»و کیفیت تلقی حضرت محمد صلی الله علیه و اله با متن کتاب خدا موافق باشد به جای هر تصور و نظریهای چگونگی نزول نخستین آیات را بررسی میکنیم تا تردیدی برجانماند:به گزارش قرآنپژوهان سلف و خلف2و روایت رسیده از اهل بیت پیامبر با پنج آیه نخستین سورهء علق وحی آغاز شده:در شبی از شبهای ماه رمضان که پیامبر اکرم ما صلی الله علیه و اله در غار حرا به سر میبرد،جبرئیل امین فرود آمد و از حضرت خواست نوشتهای را که بر دیبایی بود بخواند.
اینک میپرسم:آیا معانی این آیات الهی است و الفاظش نبوی؟ این برگشت از ظاهر و عرف عادی گفتار چه دلیل موجهی دارد؟جز تمثیل محوشدن شخصیت پیامبر در ذات الوهیت که در نتیجه آنچه او میگوید همان است که وحیکننده گفته یعنی پیامبر سخن بگوید و سخنش سخن خدا شمرده شود!آیا این توجیه و توضیح وحی قرآنی با آیات فراوانی که مخاطب مستقیما شخص حضرت محمد صلی الله علیه و اله است،و گاه عتابهای مهرآمیزی هم دارد در تناقض نیست؟ 2-بدون پیشداوری در آیات زیر تأمل میکنیم تا گویندهء الفاظ را بیابیم: یا ءیها النبی لم تحرم ما احل الله لک (التحریم1/)؛«ای پیامبر!چرا برای خشنودی همسرانت آنچه را خدا برای تو حلال کرده حرام میکنی؟» عفا الله لم اذنت لهم حتی یتبین لک الذین صدقوا و تعلم الکاذبین (التوبة34/)؛ «خدا تو را بخشید،چرا پیش از آنکه راستگویان و دروغگویان را بشناسی به آنها اجازه دادی؟(خوب صبر میکردی تا هر دو گروه خود را نشان دهند)."