خلاصه ماشینی:
"این بحثها باعث به وجود آمدن پرسشهای زیادی دربارهء کتابخانههای آینده شده است؛از جمله اینکه،توجه این کتابخانهها به چه چیزهایی خواهد بود؟چه خدمات،برنامهها و موادی را ارائه میدهند؟دسترسی به مجموعه چگونه است؟ دسترسی به خدمات برای مشتریان بالقوه به چه صورت است؟ (بوشینگ4،1995،ص 384)و پرسشهایی از این قبیل که توجه به منظور بازاریابی در کتابخانه را به وجود میآورد.
پس از دههء 1970،بر این امر تأکید شد که اصول بازاریابی در مؤسسات غیرتجاری هم میتواند کاربرد داشته باشد،برای مثال رویکرد بازاریابی در کتابخانهها برای ارائهء خدمات بهتر به کاربران آن خواهد بود(ادیون10،2005،ص 498).
باتوجه به اینکه در کتابخانههای آینده(و حتی در حال حاضر)مشخص نیست که چند درصد از جمعیت از کتابخانه استفاده نمیکنند،بازاریابی میتواند بهعنوان یک راهکار،آنان را به استفاده ترغیب کرده و خدمات ارزشمند کتابخانه را به آنها معرفی کند در واقع بازاریابی ابزار مفیدی برای همهء کسانی است که کتابخانه برای آنها«کاربران و غیر کاربران»به وجود آمده است.
ابتدا این سؤال مطرح میشود که«چرا»بازاریابی کنیم؟ کتابخانهها برای ادامهء حیات خود در دنیای جدید باید خود را معرفی کنند،اگر کاربران یا مشتریان از موجودیت و اهداف کتابخانه مطلع نباشند،پس کتابخانه نباید وجود داشته باشد.
در کتابخانههای آینده این اطلاعات است که در قالب خدمات ارائه میشود و اما بین این اطلاعات و کالاها از نظر فریدن19(1998،ص 213)چهار فرق اساسی وجود دارد که در بازاریابی کتابخانههای آینده باید به آن توجه شود: 1."