خلاصه ماشینی:
"1-کمبودهای اقتصادی-رفاهی و بهداشتی 2-احساس عدم منزلت و احترام در میان اقشار اجتماع،3-کمبود امکانات آموزشی،4-داشتن مشکلات ارتباطی با دانشآموزان،والدین و مسئولین آموزشگاه 5-مشکلات انضباطی و رفتاری دانشآموزان6-طولانی بودن ساعت تدریس وعدم تناسب حجم کتاب و ساعات مقرر برای تدریس 7-عدم وجود معیار صریحی برای تشخیص معلمین کارآمد (نمونه)8-بخشنامههای متعددد و غیر عملی 9-ضعیف بودن مهارتهای تدریس 10- وجود موانع و دشواریهای زیاد در امر ارتقا 11-عدم برنامهریزی صحیح آموزش توسط مسئولین 12-شیوع اختلالات یادگیری و ناهمگنی آنها از نظر استعداد تحصیلی،یافتههای به دست آمده همسویی بالایی با سایر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است،دارد.
مطالعه گابریل(1957 م)در خصوص معلمان ابتدایی و متوسطه بریتانیایی نشان داد که منابع استرس به ترتیب شدت ادراک شده عبارتند از:عدم اطاعت دانشآموزان، نتایج امتحانی ضعیف و نداشتن پیشرفت.
کویر و مارشان(1976 م)،دان هاهم(1976 م)،کاکس(1977 م)،کاکس و همکاران (1978 م)به این موارد اشاره کردهاند: افسردگی،اضطراب،ناکامی،بیتفاوتی، بیخوابی،افزایش فشار خون،احساس بیکفایتی،وحشت،غیبت از کار،عصبانیت، بدبینی و بدگمانی،نوسان خلق،فراموشی، از دست دادن صدا،کم شدن وزن، گوشهگیری اجتماع،افزایش ضربان قلب، بداخلاقی،گریان بودن،سردردهای تنشی، میگرن،سرماخوردگی،خستگی هیجانی، افزایش از دست دادن کنترل،اختلال در روابط بین انسانی،از دست دادن اعتماد، مخدوش شدن فکر،لرزیدن بدن،ترک تدریس،بازنشستگی زودرس،ناتوانی در آرام ساختن خود،شک و تردید نسبت به همکاران،امتناع از قبول انتقاد،ناتوانی در تمرکز،استفاده زیاد از دخانیات،ناتوانی در سازگار شدن،نشانههای این مشکل از استرس به آسانی تشخیصپذیر است.
این منابع در 12 مقولهء کلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبقهبندی شده و نتایج ذیل حاصل شد: 1-کمبودهای اقتصادی،رفاهی و بهداشتی با 7/27 درصد مهمترین منبع استرسزا در گروه نمونه بوده است.
H. The Teaching Events stress inventory,Paper Presented at the annual meeting of the American Educational Research Association,Toronto,March,1978.
Journal of teacher Education.
The Chaging role of the American Teacher:Current and future Source of stress."