خلاصه ماشینی:
"در ادامه برنامه نمونههایی از نمادهای پاداش ژتونی را که مورد استفاده قرار میگیرند برای والدین بیان میکنیم: ستارههای طلایی،مهرههای بازی، حلقههای فلزی،علامت یا خطهایی که روی یک صفحهء مقوایی گذارده میشود و دگمههای پلاستیکی،عامل مشترک در همهء این ژتونها این است که اینها را به همان طریقی به کودک میدهند که پاداشهای دیگر را میدهند و همه را بعدا میتوان با یک پاداش واقعی عوض کرد.
جریمه به معنی قطع یکی از مزایا در برابر انجام یک رفتار نامطلوب میباشد،مانند محروم کردن از تماشای تلویزیون به خاطر کتک زدن خواهر یا برادر کوچکتر،علت این محروم شدن باید با لحنی عادی و بدون خشم و عصبانیت،در زمانی که کودک رفتارهای نامطلوب ندارد و پیش از آنکه دست به رفتارهای نامطلوب بزند،برای وی دقیقا توضیح داده میشود،جریمهها بهایی است که کودک در برابر رفتارهای نامطلوب خود میپردازد.
تکلیف در پایان جلسهء پنجم نیز باید مانند دیگر جلسات راجع به تکالیف مربوط به مطالب عنوان شده در این جلسه و جلسههای قبلی صحبت شود.
در پاسخ به این مورد گفته میشود که ممکن است حق با آنها باشد،اما خوبست آن را امتحان کنند و نتایج آن را ارزیای کنند و شاید لازم باشد پیشنهاد کنیم که والدین کودک را در جایی نگهدارند و اجازهء خارج شدن از آنجا را به او ندهند،تا زمانی که دیگر رفتار نامطلوبی در آنها مشاهده نشود.
در این جلسه درمانگر با عنوان کردن فرضی کودکان که مشکلات فرضی خاصی دارند،از والدین میخواهد که بیان کنند چه راه حلهایی را برای وی پیشنهاد میکنند،پاسخهایی را که والدین میدهند و راه حلهایی را که ارائه مینمایند نشان میدهد که میزان یادگیری و تسلط آنان بر تکنیکهای اصلاح رفتار تا چه حد است."