چکیده:
احکام مربوط به عدة زنان در قوانین اسلامی متناسب با کرامت و ارزش انسانی زنان وضع و تشریع شده است. این تکلیف (عده) آثار فقهی و حقوقی فراوانی به دنبال داردو گسترة آن بسیاری از زنان جامعه را شامل میشود؛ لذا شناخت دقیق این مساله و تشخیص محدوده زمانی آن نسبت به حالات و وضعیتهای مختلف زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است، به ویژه اینکه امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و امکان اخراج رحم، سوالات جدیدی نیز در این رابطه مطرح میشود، در این مقاله عده زنان در حالات مختلف از جمله عده طلاق، عده وفات، عده زنان باردار، عده در عقد موقت و زنان فاقد عده مورد بررسی قرار گرفته؛ همچنین عدم لزوم رعایت عده برای زنان فاقد رحم و نگه داشتن دو حیض در نکاح موقت پیشنهاد شده است.
Injunctions concerning women’s Edda are made and issued by Islamic law according to women’s human values and dignity. Edda has many legal and jurisprudential consequences and affects many women in the society. Therefore، it is very important to scrutinize the matter and determine the time span in accordance with the different conditions woman may have. In addition، new questions arise as a result of the advancement of medicine and the possibility to remove the uterus. This paper studies various forms of Edda such the Edda after divorce، Edda after death of husband، Edda of pregnant women، Edda in case of temporary marriage، and Edda of women with no uterus. At the end، it suggested that women with no uterus do not have to the Edda rules and in the case of temporary marriage women wait only two menstrual cycles before remarriage.
خلاصه ماشینی:
"برای هر یک از دو گـروه روایات یاد شده میتوان پاسخهای جداگانهای ارائه نمود: 1-4-2-4-3) اضطراب احادیث؛ متن روایت «محمد بن حکیم» دچار نوعی آشفتگی و اضطراب است، زیرا مصداق زنی که خود عادت ماهانه نداشته و هـمسان او نیز عادت نمیشود، همان یائسه یا صغیرهای است که به سن قاعدگی نرسیده و آشکار است که تردید و شک در مورد بارداری چنین زنی ـ چنانچه در حدیث مزبور آمده ـ دور از واقعیت است، بدین لحاظ احتمال بسیار قوی وجود دارد که در بازنویسی حدیث به وسیله نسخه برداران یا از سوی راوی در هنگام کتابت حدیث اشتباهی رخ داده باشد و واژه «لا» سهوا اضافه شده باشد، به این ترتیب عبارت صحیح چنین است: «المرأة التی تحیض مثلها و لم تحض کم تعتد؟» یعنی زنی که همسان او عادت میشود ولی خود زن عادت نمیشود، چه مقدار باید عده نگاه دارد؟ بنابراین احتمال موضوع سؤال، بیگانه از مورد بحث (زنان فاقد رحم) بوده، بلکه سؤال مربوط به عده زنان مسترابه (زنی که آبستنی او مشکوک است) میباشد که عده آنان سه ماه است و بدینسان متن حدیث نیز از آشفتگی مصون خواهد ماند."