Skip to main content
فهرست مقالات

ابوریحان و دین پژوهشی در نگاهی به کتاب آثار الباقیه

نویسنده:

(2 صفحه - از 32 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : کتاب آثار الباقیه ، ذوالقرنین ، کتاب ، زردشت ، یهود ، ماه ، اسکندر ، روزۀ ، تاریخ اسکندر ذوالقرنین و تاریخ ، سخن

خلاصه ماشینی:

"فصل سوم-در حقیقت تاریخ و اختلاف امم-نویسنده در این فصل نخستماهیت تاریخ را بیان می‌دارد،آنگاه به اختلاف مردمان در عمر جهان اشاره می‌کند وچنین گوید:«تاریخ مدت معنی است که از آغاز سال شروع می‌گردد که در آن سالیا پیامبری مبعوث شده باشد و یا اتفاق بزرگی رخ داده باشد-چون طوفان نوح-بنابرخود دارند. نویسنده بعد از بیان مطالب فوق،دربارۀ این مطلب که آیا اسکندر یونانی هماناسکندر ذوالقرنین است یا نیست؟سخن گفته واز صفحه 60 تا 65 کتاب این مبحثرا بررسی کرده و در بخشی از آن چنین نگاشته است:«اسکندر بن فیلفوس یونانی کههمۀ کشورهای جهان بگشود،چون طبق نظر استاد خود ارسطو راه عدل و دادپیشهکرد و در مقاصد خویش حکمت اعمال نمود،او را ذوالقرنین لقب دادند. بعد از آن به جدولاحمد بن شهاب که از دعاة اسماعیلیة بوده،اشاره کرده و در بخشی از سخنان خودچنین آورده است: «این داعی مدلس و مردم فریب می‌گفت که جدول مذکور را حضرتجعفر بن محمد صادق(ع)ساخته چه وقتی که آن جناب مشاهده فرمود کهمردم در آغاز ماه رمضان در شک و اختلاف افتاده‌اند فرمود:«سوگند به خداوندکه حضرت محمد(ص)از امت خود مفارقت نجست،جز آنکه آنچه در دنیا بوده وخواهد بود به ما آموخت این داعی ستمکار بر چنین عالم بزرگوار که افضل اماماناست،افترا بسته چه امری را بدو نسبت داده که در دین جدوی نیست»سپس با بیانآغاز سال هجری و نحوۀ شناسایی آغاز سال‌های یزدگردی و چند نوع سال دیگر،اینفصل را به پایان آورده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.