خلاصه ماشینی:
راهنمای معلم با همکاری دفتر برنامهریزی تربیت معلم: استعداد خلاقیت در کودکان ترجمهء علی پیرنیا در مدارس امروز نشانههای بسیاری از ذوق خلاقیت و ابتکار کودکان به چشم می- خورد که ممکن است در داستانهایی که می- گویند،اشعاری که میسرایند،نمایشنامههایی که اجرا میکنند،تصاویری که میکشند، چیزهایی که میسازند و همهء کارهایشان منعکس باشد.
معلم باید به این قبیل موارد توجه داشته باشد و شرایطی فراهم آورد تا کودک سهلتر و بهتر بتواند پرورش ذهنی پیدا کند و روال عادل و معمولی مدرسه او را بیتفاوت و دلسرد نکند.
علاوه بر کوشش در پرورش خلاقیت در کودکان،مدرسه وظیفه دارد که به یکیک کودکان کمک کند تا حس زیباییشناسی و لذت بردن از طبیعت را نیز در آنان پرورش دهد و آنها را با پیشرفتهای بشر و زحماتی که در این راه کوشیده شده و شرایط زندگی روز آشنا کند.
وظیفهء دیگر معلم این است که نیروهای معنوی و نهفتهء کودکان را نیز گسترش دهد،فهم و تشخیص را در آنها بیدار کند تا به ارزشها پی برند و توانایی به کار بردن و استفاده از آنچه آموختهاند در آنها به وجود آید.
و نیز معلم فرصت کافی ندارد تا بتواند یکیک دانشآموزان را به آزمایش بکشد و به آنها بیاموزد آنچه را آموختهاند به کار برند،مگر اینکه تمام ساعات کلاس را با کودکان به طریقی بگذارند که آنها دائما در حال آزمایش و بازدهی آموختههای خود باشند.
توانایی دیگر به کار گرفتن معلومات لازم است که به او کمک میکند تا هنگام برخورد با مشکلات و مسائلی در زندگی آیندهاش بتواند با استفاده از تجربیات و اطلاعات گذشته در رفع آنها اقدام کند.