چکیده:
مقاله حاضر به بررسی شیوههای کاربردی کردن خلاقیت در نظام آموزشی دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه فرماندهان،مدرسان،مدیران و دانشجویان میپردازد.نمونه مورد مطالعه شامل 500 نفر است.یافتهها نشان داد که 15 شیوه،تشکیل کارگاه های خلاقیت برای دانشجویان،اساتید و فرماندهان،تحلیل محتوای (هماهنگی بین اهداف و دروس ارائه شده)کتب دانشگاه،واگذاری ارائه بخشی از آموزش به دانشجویان،تقویت موقعیت اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی دانشجویان،اساتید و فرماندهان،تقویت گرایش فکری و معنوی دانشجویان،اساتید و فرماندهان،انعطاف پذیر کردن قوانین و مقررات دانشگاه،با ارزش دانستن تفکر خلاق توسط اساتید،فرماندهان و دانشجویان،آموزش حساسیت به محرکهای محیط،تشویق دانشجویان برای پذیرش عقاید نو،آموزش آزمایش منظم عقاید به دانشجویان، افزایش تحمل و بسط و گسترش آن،انعطافپذیری در دانشگاه،ایجاد جو خلاق در دانشگاه،آموزش تقویت انگیزه درونی و خود ارزیابی به دانشجویان و مشارکت دادن دانشجویان در برنامههای دانشگاه در کاربردی کردن خلاقیت در نظام آموزشی دانشگاههای افسری آجا موثراند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 2-مشخصههای آماری شاخص"تحلیل محتوای(هماهنگی بین اهداف و دروس ارائه شده)کتب دانشگاه"در پرورش خلاقیت دانشجویان(500 n ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اعداد نمرات گروه نمونه مورد مطالعه در دامنه 4 تا 5 با میانگین 7/4 توزیع شده است،انحراف استاندارد توزیع برابر 45/0 و واریانس آن،برابر 29/0 است.
جدول شماره 3-مشخصههای آماری شاخص"واگذاری ارائه بخشی از آموزش به دانشجویان"در پرورش خلاقیت دانشجویان(500 n ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اعداد نمرات گروه نمونه مورد مطالعه در دامنه 4 تا 5 با میانگین 3/4 توزیع شده است،انحراف استاندارد توزیع برابر 43/0 و واریانس آن،برابر 23/0 است.
جدول شماره 4-مشخصههای آماری شاخص"تقویت موقعیت اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی دانشجویان،اساتید و فرماندهان"در پرورش خلاقیت دانشجویان(500 n ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اعداد نمرات گروه نمونه مورد مطالعه در دامنه 4 تا 5 میانگین 2/4 توزیع شده است،انحراف استاندارد توزیع برابر 34/0 و واریانس آن،برابر 18/0 است.
جدول شماره 5-مشخصههای آماری شاخص"تقویت گرایش فکری و معنوی "دانشجویان،اساتید و فرماندهان"در پرورش خلاقیت دانشجویان(500 n ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اعداد نمرات گروه نمونه مورد مطالعه در دامنه 4 تا 5 با میانگین 6/4 توزیع شده است،انحراف استاندارد توزیع برابر 44/0و واریانس آن،برابر 22/0است.
جدول شماره 14-مشخصههای آماری شاخص"آموزش تقویت انگیزه درونی و خود ارزیابی به دانشجویان"در پرورش خلاقیت انشجویان(500 n ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اعداد نمرات گروه نمونه مورد مطالعه در دامنه 4 تا 5 با میانگین 6/4 توزیع شده است،انحراف استاندارد توزیع برابر 44/0 و واریانس آن،برابر 22/0 است."