چکیده:
هدف از پژوهش حاضر, ایجاد هنجار حالات خلقی شرکت کنندگان در مرحلة کشوری مسابقات علمی _ تخصصی معلمان مرد تربیت بدنی بود. در این پژوهش جامعه با نمونه برابر بود, از این رو 337 نفر از معلمان مرد تربیت بدنی از 29 استان در هفت گروه سنی و سه مقطع تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات از طریق سیاهة نیمرخ حالات خلقی (Poms) که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود, جمع آوری شد. در این پژوهش از میانگین, انحراف استاندارد, رتبة درصدی و آنالیز واریانس (ANOVA) استفاده شد. در نهایت هنجار نیمرخ حالات خلقی معلمان مرد تربیت بدنی در هفت گروه سنی و سه مقطع تحصیلی تعیین شد. نتایج نشان داد خلق و خوی معلمان مرد تربیت بدنی در هفت گروه سنی و سه مقطع تحصیلی تفاوت معناداری ندارد(05/0 > P).
خلاصه ماشینی:
"هرچند باید توجه داشت که در پیشبینی عملکرد ورزشکاران نباید فقط به Poms اکتفا کرد و باید موارد دیگر را نیز لحاظ کرد21نتیجه اینکه تنها یک زیر مقیاس و یک اندازهگیری در پیش بینی عملکرد وجود ندارد،در مطالعهای که تری ولان3در سال(2000)انجام داد از این ایده حمایت کردند که استفاده از Poms در موقعیتهای ورزش ممکن است ابزار مناسبی برای پیشبینی عملکرد نباشد29.
با توجه به پیشینهء اشارهشده پژوهش حاضر قصد دارد هنجار نیمرخ حالات خلقی شرکتکنندگان در نوزدهمین دورهء مسابقات علمی، تخصصی معلمان مرد تربیت بدنی را در هفت گروه سنی و سه مقطع تحصیلی مشخص کند.
با توجه به اهمیت حالات خلقی برای مربیان،بدیهی است مربیان در هر رشتهء ورزشی،هر گروه سنی و در هر سطحی که به فعالیت میپردازند،به شناخت وضعیت خلقی ورزشکار نیاز دارند،چرا که این شناخت آنان را در تنظیم فشار تمرین و بسیاری از متغیرهای روانی و فیزیولوژیک مداخلهکننده در تمرین راهنمایی و هدایت خواهد کرد و حصول نتیجه را تسهیل می کند.
با اطلاع از حالات خلقی افراد شرکتکننده با شیوهای اقتصادی و سریع میتوان با مقایسهء وضعیت خلقی معلمان تربیت بدنی با هنجارهای مربوط با هر گروه سنی و مقطع تحصیلی افراد دارای شرایط لازم را شناسایی و به مسابقات کشوری اعزام کرده همچنین با توجه به تکرار مسابقات علمی تخصصی معلمان در هر سال این هنجار توانایی پیشگویی و تعیین وضعیت هریک از افراد شرکتکننده در این مسابقات را خواهد داشت."