چکیده:
کالاها و خدمات ورزشی مانند سایر کالاها و خدمات در معرض نیروهای بازار قرار دارند. اما بندرت مشاهده می شود که نگاه تجاری به ورزش در معرض چالش قرار گیرد. افزون بر این، تاکنون رویکرد رایج در عرصة ورزش و اندیشة اجتماعی کمتر به نمایش جنبه های منفی این موضوع پرداخته و تاملی جدی در شیوه های نوین و انتقادی تفکر در مورد جنبة تجاری ورزش صورت نگرفته است. نگرش ها و اندیشه های مرسوم دربارة تجارت و ورزش, با اتخاذ موضعی غیرانتقادی در اندیشة حفظ امتیازها و منافع تثبیت شده ای مانند کنترل سلسله مراتبی و تولید سود هستند. روندهای تجاری حاکم بر ورزش آن چنان اهمیت و گسترة وسیعی دارند که اغلب بی هیچ تردید و پرسشی مورد پذیرش قرار می گیرند و در همین جاست که برخی اندیشمندان معتقدند جامعه شناسان باید به ایفای نقش بپردازند و دربارة برخی از این عملکردها پرسش هایی مطرح کنند. دگرگونی های مدیریتی و سازمانی که به موازات تجاری شدن روزافزون ورزش از نیمة دوم قرن بیستم به این سو رخ داده، در عین حال می تواند برای ورزش و جامعه سودمند باشند. ممکن است کاستی ها و محدودیت هایی نیز ایجاد کنند که در این صورت باید بیش از این در معرض تحلیل انتقادی قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج و یافتههای تحقیق از چشمانداز تجربی و عملی،پیامدهای گوناگونی را میتوان در حیطهء تعامل اقتصاد و ورزش مورد اشاره قرار داد که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1-نابرابری و تبعیض:ورزش تجاری و حرفهای به شکلگیری تبعیضها و تفاوتهای آشکار در وضعیت اقتصادی و درآمدی ورزشکاران در میان رشتههای مختلف ورزشی و ایجاد تمایزهای طبقاتی و منزلتی منجر شده است.
5-رواج الگوهای فرهنگی منفی:ورود رسانههای الکترونیکی به عرصهء برگزاری رویدادهای ورزشی که با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته مفهوم زمان و مکان را متحول کردهاند نه فقط سبب افزایش درآمد ورزشکاران و سرازیر شدن پول به دنیال ورزش شده بلکه در کنار آن از طریق ستارهسازی به خلق الگوهای فرهنگی و اجتماعی (1)- Mass Consumption (2)- Leisure Times برای مخاطبان و دستکاری1ذهن آنان نیز انجامیده است.
6-تحول در ساختار ورزش:از جمله مهمترین پیامدهای اقتصاد بر ورزش میتوان به تاثیرگذاری بر ساختار و اهداف فعالیتهای ورزشی در قالب دگرگونی قوانین و مقررات ورزشی اشاره کرد که اغلب به منظور افزایش جاذبه نزد مخاطبان و تاکید بر عنصر نمایش و تماشاگری25و گاه بدون در نظر گرفتن مسائل اجتماعی و تندرستی (1)- Manipulation (2)-اصطلاح گروه مرجع (References Group) ابتدا در سال 1942 توسط هربرت هیمن (Herbert Hyman) به کار برده شد و منظور از آن گروهی است که فرد وضعیت یا رفتار خود را در قبال آن ارزیابی میکند(25).
اتکا به درآمد سبب کاهش روز افزون کنترل ورزشکاران بر سازمانهای ورزشی شده و کنترل وضعیتها در اختیار مدیران و مالکان تیمهای ورزشی،حامیان مالی و شرکتهای تجاری،رسانهها و کارگزاران تبلیغاتی و بنگاههای بازاریابی قرار گرفته است که بیشتر به سود و منفعت اقتصادی توجه دارند8."