چکیده:
هدف از این تحقیق، مقایسة مشکلات مدیریت کلاسهای تربیت بدنی (مشکلات مربوط به رفتار دانشآموزان و سایر عوامل آموزشی) در مدارس محروم و برخوردار از امکانات ورزشی است. این تحقیق از نوع توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که از مقالة (Mc Cormack, 1997) با اعتبار 87 درصد استخراج و ترجمه شد. ضریب پایایی این پرسشنامه با تغییراتی اندک، در یک مطالعه راهنما روی 50 نفر از معلمان، با روش آلفا، کرونباخ 86 درصد به دست آمد. جامعة آماری تحقیق 141 معلم تربیت بدنی مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر رشت بودند که 108 نفر (59/76 درصد) در تحقیق شرکت کردند و پرسشنامهها را به طور کامل بازگرداندند. در تجزیه و تحلیل استنباطی اطلاعات از برنامة رایانهای SPSS و آزمون t مستقل، F و آزمون تعقیبی شفه در سطح معنیداری (05/0? P) استفاده شد. نتایج نشان داد که مشکلات مربوط به رفتار دانشآموزان در مدارس به ترتیب بینظمی، پرخاشگری و عدم انگیزه (تنبلی) است و این مشکلات در مدارس محروم کمتر از مدارس برخوردار از امکانات ورزشی است. از بین مشکلات مربوط به سایر عوامل آموزشی، عامل امکانات و معلم بالاترین اولویت را داشت. مشکلات مربوط به تأثیر سایر عوامل آموزشی از دیدگاه معلمان با سابقة زیر 10 سال بیشتر از معلمان با سابقة 20 – 11 سال و بالای 20 سال بود. در ضمن از دیدگاه معلمان زن، مشکلات رفتاری در مدارس دخترانه بیشتر از مدارس پسرانه است. باتوجه به نقش عامل امکانات از دیدگاه معلمان و شیوع مشکلات رفتاری دانشآموزان ، این موضوع به تحقیقات بیشتری برای بررسی روشهای کلاسداری نیاز دارد.
خلاصه ماشینی:
"حرکت-زمستان 1386 شمارهء 34-ص ص:140-127 تاریخ دریافت:25/07/85 تاریخ تصویب:26/12/85مقایسهء مشکلات مدیریت کلاسهای تربیت بدنی در مدارس محروم و برخوردار از امکانات ورزشی رحیم رمضانینژاد1-مهر علی همتینژاد-اسماعیل ذبیحی استادریار دانشگاه گیلان-استادیار دانشگاه گیلان-کارشناس ارشد تربیت بدنیچکیده هدف از این تحقیق،مقایسهء مشکلات مدیریت کلاسهای تربیت بدنی(مشکلات مربوط به رفتار دانشآموزان و سایر عوامل آموزشی)در مدارس محروم و برخوردار از امکانات ورزشی است.
با وجود این به نظر میرسد در کشور ما کمبود فضاهای ورزشی یکی از اساسیترین مشکلات درس تربیت بدنی در مدارس است که بر مدیریت کلاس و رفتارهای نامطلوب شاگردان در کلاس اثر میگذارد و دانشآموزان در بیشتر مدارس(مدارس محروم)از فضاهای آموزشی به اندازهء کافی بهره نمیبرند.
پرسشنامهء مورد نظر از سه بخش تشکیل شده است: ویژگیهای فردی،وضعیت امکانات ورزشی مدرسه و مشکلات مدیریت کلاسهای تربیت بدنی که مشکلات رفتاری دانشآموزان و مشکلات مربوط به سایر عوامل اثرگذار بر مدیریت کلاس را در بر میگرفت.
جدول 1-مقایسهء مشکلات مربوط به رفتارهای دانشآموزان در مدارس محروم و برخوردار از دیدگاه دبیران تربیت بدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *در سطح 05/0> P معنیدار است.
جدول 2-مقایسهء مشکلات مربوط به سایر عوامل آموزشی در مدارس محروم و برخوردار از دیدگاه دبیران تربیت بدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) توضیح:میانگین کمتر در هر عامل تأثیر بیشتر آن عامل را در مدیریت کلاس نشان میدهد.
مقایسهء بین مشکلات مدیریتی مربوط به تأثیر سایر عوامل آموزشی در مدارس محروم و برخوردار از امکانات،تفاوت معنیداری را نشان نداد،اما برحسب شیوع این عوامل در مدارس برخوردار از امکانات،عامل امکانات،معلم،دانشآموزان،عوامل اجتماعی و همکاری و در مدارس محروم عامل امکانات و معلم،وامل اجتماعی،دانشآموزان و همکاری به ترتیب در اولویت قرار داشتند."