چکیده:
هدف از تحقیق حاضر،بررسی تأثیر بازیهای رایانهای برانگیختگی نوجوانان پسر است. به این منظور 50 نوجوان پسر با میانگین سنی 48/17 در دو گروه 25 نفری قرار گرفتند. نخست قبل از بازی متغیرهای مربوط به انگیختگی شامل فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس و درجة حرارت بدن اندازهگیری و سپس آزمودنیها به مدت 30 دقیقه به بازیهای مربوط به گروه خود (بازی کانتراسترایک برای گروه خشن و بازی فیفا 2005 برای گروه غیرخشن) پرداختند. متغیرهای مورد تحقیق در دقیقه 15 بازی و سپس بلافاصله پس از بازی نیز مورد اندازه گیری قرار گرفت. نتایج نشان داد بازی رایانهای خشن موجب افزایش معنیداری در انگیختگی فیزیولوژیک شامل فشار خون سیستولیک و دیاستولیک ضربان قلب و تعداد تنفس میشود اما بر روی درجة حرارت بدن تأثیر معنیداری ندارد. در حالی که بازی رایانهای غیرخشن بر روی هیچکدام از متغیرهای انگیختگی تأثیر معنیداری نداشته و سبب افزایش انگیختگی فیزیولوژیک نمیشود.
خلاصه ماشینی:
"نخست قبل از بازی متغیرهای مربوط به انگیختگی شامل فشار خون،ضربان قلب،تعداد تنفس و درجهء حرارت بدن اندازهگیری و سپس آزمودنیهای به مدت 30 دقیقه به بازیهای مربوط به گروه خود(بازی کانتراسترایک برای گروه خشن و بازی فیفا 2005 برای گروه غیرخشن)پرداختند.
نتایج نشان داد بازی رایانهای خشن موجب افزایش معنیداری در انگیختگی فیزیولوژیک شامل فشار خون سیستولیک و دیاستولیک ضربان قلب و تعداد تنفس میشود اما بر روی درجهء رارت بدن تأثیر معنیداری ندارد.
تحقیق حاضر هم با توجه به ضرورت یاد شده با بررسی آثار بازیهای رایانهای خشن و غیرخشن بر انگیختگی(شامل متغیرهای فشار خون سیستولیک و دیاستولیک،ضربن قلب،تعداد تنفس و درجهء حرارت بدن)پرداخته است.
نتایج این تحقیقات نشان داد بازیهای رایانهای خشن موجب افزایش معنیداری در رفتارهای پرخاشگرانه و انگیختگی بازیکنان خود میشوند.
نتایج این تحقیق هم نشان داد بازی رایانهای خشن سبب افزایش معنیداری در متغیرهای انگیختگی شامل فشار خون،ضربان قلب و تعداد تنفس میشود.
بنابراین بازیهای رایانهای خشن با افزایش انگیختگی در حین بازی و به وجود آوردن رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگرانه در بازیکن،میتوانند نقش منفی در رشد کودکان و نوجوانانی که به طور مستمر از این بازیها استفاده میکنند داشته باشند.
تحقیقات زیادی تأثیر بازیهای رایانهای را بر متغیرهای انگیختگی مورد آزمون قرار دادهاند اما نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که این تحقیقات فقط به بررسی این متغیرها در حین بازی پرداخته و به اندازهگیری آنها بعد از بازی اشاره نکردهاند."