چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی انگیزش شغلی دبیران تربیت بدنی براساس نظریهء هرزبرگ به روش توصیفی و به شکل میدانی انجام شد.جامعهء آماری شامل تمامی دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطهء شهر تهران بود(850- N )که 268 نفر به عنوان نمونه(با میانگین سنی 40 سال،160 مرد و 108 زن)به صورت تصادفی انتخاب شدند.برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهء استاندارد دانت(1996)که براساس نظریهء هرزبرگ تهیه شده(پایایی 96/0)استفاده شد برای آزمون فرضیهها از روشهای آماری t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که در سطح معنیداری 05/0 بین عوامل انگیزشی مردان و زنان اختلاف معنیداری وجود دارد،ولی بین عوامل بهداشتی آنان اختلاف معنیداری مشاهده نشد.همچنین در سطح معنیداری 01/0 بین عوامل انگیزشی با انگیزش شغلی ارتباط معنیداری یافت شد.بین عوامل بهداشتی با انگیزش شغلی نیز رابطهء معنیداری دیده شد.به طور کلی میتوان گفت که نتایج این تحقیق با قسمت اول نظریهء هرزبرگ مبنی بر تأثیر عوامل انگیزشی در انگیزش شغلی همسو،ولی با قسمت دوم مبنی بر عدم تأثیر عوامل بهداشتی در انگیزش شغلی مغایرت دارد.شاید دلیل این مسئله اختلافات فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی موجود بین جوامع مختلف که در تعیین عوامل انگیزشی نقش دارند،باشد.
خلاصه ماشینی:
همچنان که تحقیقات ذکر شده نشان میدهد،نتایج در جوامع مختلف و نمونههای مختلف یکسان نبوده است و اجماع کلی در مورد این نظریه وجود ندارد،از این رو محقق قصد دارد با انجام تحقیق علاوه بر آزمون نظریهء هرزبرگ در میان دبیران تربیت بدنی و شناسایی عوامل انگیزشی و بهداشتی آنان در پی یافتن علت احتمالی اختلاف نتایج تحقیقات پیشین نیز باشد.
برای آزمون این فرضیه نیز از روش آماری t مستقل استفاده شد و نتایج نشان داد بین عوامل بهداشتی مردان و زنان در سطح معنیداری 05/0 تفاوت معنیداری وجود ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-میانگین عوامل بهداشتی مردان و زنان تربیت بدنی -بین انگیزش شغلی و عوامل انگیزشی دبیران تربیت بدنی ارتباط معنیداری وجود ندارد.
بحث و نتیجهگیری یافتههای این تحقیق نشان داد که بین عوامل انگیزشی مردان و زنان در جامعهء آماری در سطح احتمال خطاپذیری(05/0)اختلاف معنیداری وجود دارد.
در هر صورت یافتههای این تحقیق نشان داد که زنان و مردان جامعهء آماری مورد بررسی در عواملی مانند میزان پیشرفت و تقدیر اختلاف معنیداری دارند که میزان رضایت از پیشرفت و تقدیر در بین زنان بیشتر بود که انگیزش بیشتری ایجاد میکند.
این یافته با نتایج تحقیق نوربخش(76)همخوانی دارد،شاید دلیل این موضوع این باشد که ماهیت کار تربیت بدنی برای زنان و مردان یکسان است و اختلاف بین زنان و مردان جامعهء آماری از نظر عوامل درونی کار ارتباط چندانی به عوامل ذکر شده ندارد(18).
به هر حال میتوان گفت با افزایش عوامل انگیزشی رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطهء شهر تهران افزایش مییابد که این مسئله تاییدی بر نظر هرزبرگ است.