چکیده:
موانع توسعهء بازاریابی مؤسسههای ورزشی به دو دستهء موانع درونی و بیرونی تقسیم میشوند.با توجه به تعداد موانع و نیز اهمیت و اولویت موانع درونی،در پژوهش حاضر این دسته از موانع مورد تاکید و بررسی قرار گرفتند تا راهکارهای رفع چنین موانعی برای مؤسسههای ورزشی پیشنهاد شود.موانع درونی مؤسسههای ورزشی در قالب موانع مربوط به مدیریت(5 مؤلفه)،اهداف و راهبرد(3 مؤلفه)،شناسایی شدند. پس از شناسایی موانع،در مورد بازدارندگی(وضعیت موجود)موانع توسعهء بازاریابی مؤسسههای ورزشی در ایران و نیز اهمیت و اولویت این موانع،از جامعهء خبرگان بازاریابی و مدیریت ورزش(شامل استادان و متخصصان بازاریابی و متخصصان و مدیران ورزشی)کشور نظرسنجی شد برای تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به تعیین وضعیت موجود موانع درونی توسعهء بازاریابی مؤسسههای ورزشی ایران از آزمون t و در رابطه با تعیین اولویت این موانع از آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد.یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیهء مؤلفهها به عنوان موانع بالقوهء توسعهء بازاریابی در مؤسسههای ورزشی کشور مورد تایید بوده،اغلب از وضعیت نامساعد و بازدارندهای در فضای کسب و کار ایران برخوردارند و اولویت زیادی برای رفع سریع این موانع در راستای توسعهء ورزش عمومی،تخصصی و قهرمانی در سطح کشور و بین المللی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیهء مؤلفهها به عنوان موانع بالقوهء توسعهء بازاریابی در مؤسسههای ورزشی کشور مورد تایید بوده،اغلب از وضعیت نامساعد و بازدارندهای در فضای کسب و کار ایران برخوردارند و اولویت زیادی برای رفع سریع این موانع در راستای توسعهء ورزش عمومی،تخصصی و قهرمانی در سطح کشور و بین المللی وجود دارد.
به طور کلی برای شناسایی موانع درونی توسعهء بازاریابی در مؤسسات ورزشی کشور دو مرحلهء اصلی در تحقیق حاضر دنبال شده است؛در مرحلهء اول با توجه به بررسی های اولیه و جست و جو در منابع ثانویه،اقدام به شناسایی مهمترین و شاخصترین مدلهای بازاریابی که در آنها به مؤلفههای بازاریابی در بعد درون سازمانی اشاره شده است،پرداخته شده و با در نظر گرفتن این پیش فرض اساسی که فقدان یا عدم توجه کافی به هریک از این مؤلفه میتواند به عنوان مانعی بر سر راه توسعهء بازاریابی مؤسسهها قرار گیرد،فهرستی از موانع اولیه تهیه شده است سپس با توجه به نظرهای خبرگان و استادان و مدیران فعال در عرصهء ورزش و بازاریابی،و با در نظر گرفتن شرایط و فضای حاکم بر فعالیتهای مؤسسات ورزشی در کشور ما این مؤلفههای شناسایی شدهء اولیه تلخیص و تلفیق و تکمیل شدند و تجزیه و تحلیلهای مربوطه بر روی آنها صورت گرفت.