خلاصه ماشینی:
"البته در این خصوص, مقاله ها و نوشته های کوتاهی وجود دارد, ولی بر اساس بررسی ها و تحقیقاتی که در این باره انجام شد, در باب اندیشه و فلسفه سیاسی ابن سینا تاکنون کتابی به زبان های عربی, فارسی و انگلیسی منتشر نشده است; حتی با یاری برخی از دوستان و بهره گیری از منابع کتابخانه ملی, آثاری که درباره ابن سینا به زبان روسی نگاشته شده بود نیز بررسی گردید;زیرا از آنجا که بوعلی سینا اهل بخارا بود, توجه به جنبه های مختلف این دانشمند برای روس ها اهمیت زیادی داشته و خصوصا در دوره شوروی سابق, پژوهش هایی در این خصوص انجام گرفته است.
مؤلف در پاورقی صفحه 202 دیدگاه های دکتر طباطبایی و دکتر فیرحی درباره ابن سینا را ذکر کرده و آنها را یکسان انگاشته است; در حالی که برداشت من این است که اولا, آن دیدگاه ها با هم متفاوت اند و ثانیا, بر فرض که با هم یکسان باشند, و آن را (دیدگاه رقیب) بنامیم و آنان به یک تعبیر, معتقد باشند که شریعت جایگزین حکمت عملی شده و در واقع, حکمت عملی به شریعت تأویل رفته و جای فیلسوف, فقیه یا شریعت شناس و یا پیامبر قرار می گیرد و یا به بیان دیگر, فلسفه سیاسی در حال از دست دادن جایگاه خویش است, با هر یک از این تعابیر بخواهیم یکسان سازی را انجام دهیم, به نظر من, رساله نتوانسته است که در اینجا, دیدگاه رقیب را نقد کند;زیرا نویسنده در صفحه 311 تقسیم بندی چهار گانه ای از ابن سینا درباره حکمت ارائه می دهد و قسم چهارم آن را حکمت تشریعی می نامد."