چکیده:
هدف از این تحقیق،بررسی رابطهء آموزشهای ضمن خدمت با خودکارامدی معلمان تربیت بدنی بود. بدین منظور،242 نفر(134 مرد و 108 زن)از معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی براساس جدول مورگان بهطور تصادفی بهعنوان نمونهء تحقیق انتخاب شدند.برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد که اعتبار آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 و 81/0 محاسبه شد.دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و در سطح معناداری 5%> P تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین خودکارامدی معلمان تربیت بدنی و شرکت آنها در کلاسهای ضمن خدمت ارتباط معناداری وجود ندارد،همچنین بین خودکارامدی معلمان تربیت بدنی شرکت کرده در مسابقات علمی- تخصصی و شرکت نکرده در این مسابقات تفاوت معناداری وجود ندارد.در پایان میتوان نتیجه گرفت که آموزشهای ضمن خدمت تأثیری بر خودکارامدی معلمان تربیت بدنی ندارد.
خلاصه ماشینی:
"تحقیق حاضر به بررسی این مسئله میپردازد که آیا بین آموزشهای ضمن خدمت و خودکارامدی معلمان تربیت بدنی رابطهای وجود دارد یا نه؟ضرورت اجرای این تحقیق و تحقیقات مشابه این امکان را فراهم میآورد که با به دست آوردن اطلاعات لازم از جامعۀ موردنظر و توجیه اطلاعات به دست آمده،بتوان برخی از نارساییهای موجود در امر آموزش و همچنین مسائل مربوط به معلمان تربیت بدنی و ورزشی مدارس را تا حد مشخص،طبقه بندی و حل کرد.
همچنین شرایط محیطی نیز یکی از دلایل بیتأثیر بودن کلاسهای ضمن خدمت یا عدمانتقال آموزش به تئوریهای مورد استفادۀ معلمان در این تحقیق است یا اینکه ممکن است به خود معلمان مربوط باشد،عواملی مانند نداشتن علاقه به شغل معلمی، نداشتن انگیزۀ کافی برای شرکت در این کلاسها،نداشتن تعهد شغلی یا احساس عدم توانایی تدریس.
بنابراین دورههای ضمن خدمت باید طوری طراحی شود که در افزایش سطح خود کارامدی معلمان مؤثر باشند،تا از این راه بر عملکرد آنها نیز تأثیر بگذارند و در نهایت موجب شوند که معلمان تربیت بدنی در تدریس این درس فرصتهای بیشتری را برای شکوفا ساختن استعدادهای بالقوۀ دانشآموزان در مدرسه به وجود آورند.
طراحان این دورهها باید با برنامهریزی دقیق به ایجاد علاقه و انگیزۀ معلمان برای شرکت در این کلاسها توجه کرده و در نهایت با ارزیابی استاندارد مشکلات آموزشی و روانی آنها را تحقیق به نظر میرسد که دورههای ضمن خدمت و همچنین مسابقات علمی-تخصصی معلمان تربیت بدنی بهعنوان روشی که تأثیری در بهبود سطح خود کارامدی معلمان تربیت بدنی داشته باشد،شناخته نمیشود و مسئولان آموزش ضمن خدمت معلمان باید توجه مستمر آن میتوان کیفیت نیروی انسانی این بخش را تضمین کرد."