خلاصه ماشینی:
"آیا مراجعه به اینترنت به عنوان عالیترین مظهر فضای دیجیتال باعث مسموم شدن این فرآیند نمیشود یا اگر این جریان را کاملا باز بگذاریم و با توجه به انواع اطلاعات درست و نادرستی که در این محیط عرضه میشود،مراجعه به این محیط نمیتواند عادت به مطالعه را خلاف جهت واقعیاش حرکت دهد؟اگر ما به عنوان متخصصان اطلاعرسانی و کتابداری از گذشته این اعتقاد را داشتهایم که کتابخانهها با در پیش گرفتن یک روش درست در جمعآوری منابع اطلاعاتی در واقع به صورت غیر مستقیم به اندیشهء کاربر جهت میدهند،در حال حاضر که نمیتوان کنترلی بر اشاعهء اطلاعات در محیط وب داشت،آیا رسیدن به هدف دشوار نمیشود؟ من فکر میکنم این مسئله به صورت یک پرسش اساسی قابل بررسی است؟ دکتر خسروی:گفته شد که در جامعهء اطلاعاتی و معرفتی نوین،کمکم تداوم دست،صفحه کلید و تداوم چشم،مانیتور میشود.
به نظرم دکتر خسروی: ما در جامعهء اطلاعاتی جدید با مطالعهکنندهای روبهرو هستیم که در عین حال که مصرفکننده است،مولد نیز است،یعنی اگر روی مانیتور مطالعه میکند،نوع مطالعه،نحوهء علامتگذاری و میزان مراجعهء او تکلیف را برای آیندگان مشخص میکند دکتر منصوریان: در کشور ما موضوع مطالعه و کتابخوانی تا حدی مترادف تلقی میشوند، درحالیکه مفهوم مطالعه بسی فراتر از این است و کتابخوانی فقط شکلی از مطالعه محسوب میشود واژهء تعامل بهتر است.
نگاه ما به گردآوری،پردازش و علیپور حافظی: تأثیر استفاده از این نوع منابع این است که اهداف و مطالعات ما را سریعتر پاسخ میدهد و ما سریعتر به اطلاعات مورد نیازمان میرسیم و این باعث توسعهء مطالعه از طریق وب میشود دکتر منصوریان:البته این گذار 100 درصد رخ نخواهد داد."