خلاصه ماشینی:
"دربارهء تعیین سطح سواد اطلاعاتی جامعهء پژوهش روش کار به این صورت است که تمام عواملی که نشانگر سطح سواد اطلاعاتی فرد هستند،برای مثال میزان آشنایی با شبکهء جهانی اینترنت،میزان استفاده از منابع مرجع و بسیاری از عوامل دیگر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند و با استناد به مقیاس«لیکرت»به هرکدام از نظرات به ترتیب1،2،3،4 و 5 و در بعضی از جدولها 6 امتیاز تعلق گرفته و سپس میانگین نمره در هر مورد برای هریک از رشتههای تحصیلی به دست آمده که نشاندهندهء میزان سطح جامعهء مورد پژوهش در هریک از موارد بالا بود.
با توجه به اینکه جامعهء پژوهش باید از دانشجویان سال آخر دورهء کارشناسی باشند،لذا جامعهء پژوهش با استفاده از نمونهگیری خوشهای از میان 20 رشتهء تحصیلی در دانشگاه الزهراء که دارای دانشجوی سال عصر کنونی،عصر پیشرفت علم برپایهء آموزش و پژوهش علمی است و کتابداران،به عنوان گردانندگان کتابخانهها، باید دارای توانایی و سواد اطلاعاتی کافی باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز اطلاعاتی کاربران باشند سواد اطلاعاتی«قدرت دسترسی به اطلاعات با ارزش،آگاهی از چگونگی سازماندهی دانش و اطلاعات و روشهای مختلف جستوجو و توان تشخیص مؤثرترین اطلاعاتی که برای حل مشکل و تصمیمگیریها لازم باشد» آخر بودند،تعیین شده است.
ال8ابزار موردنظر تهیه شده و به منظور سنجش روایی و پایایی ابزار طراحی شده در اختیار اعضای هیئت علمی و دانشجویان دورهء دکترای گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی،و کتابداران دارای مدرک کارشناسی ارشد و کتابداران بخش مرجع دانشگاه فردوسی قرار گرفت و برای سنجش روایی ابزار از دو روش اعتبار محتوا و تحلیل عاملی استفاده شد."