چکیده:
قرآن کریم و دین اسلام ما را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت مینماید؛ آیاتی که از افتخارات اسلام هستند و به نوعی وجوب امر به معروف و نهی از منکر (عینی یا کفایی) را میرساند. چنانچه امر به معروف و نهی از منکر مانند سایر عبادات (نماز، روزه و...) مورد اهتمام قرار میگرفت، اسلام سراسر جهان را فرا میگرفت. البته به گونهای که همه آن را به کار بندند.امر به معروف در آینه احادیث: در روایات، امر به معروف در ردیف ایمان به خدا قرار گرفته و ترک این امر مهم، از مبغوضترین اعمال قلمداد شده است. در روایتی دیگر، آن را واجب مهمی شمرده است که با آن سایر واجبات برپا میشود، امنیت به راهها باز میگردد، ستمها برطرف میشود و زمین آباد میگردد و...رسالت پیامبران: مصلحت اندیشی و ترک امر به معروف و نهی از منکر، جامعه را مرده معرفی میکند و هدف پیامبران، ایجاد جامعه زنده است. و دین اسلام که برای سعادت بشر آمده، متضمن شئون حیاتی انسان است و در تمامی ابعاد، دستورات حیات بخش عرضه مینماید.ویژگی شهر پاکان: شهر پاک، یک شهر فرضی است که ساکنان آن دستورات دینی را عمل میکنند و خلاف و انحرافی ندارند. ظلم و فساد در آن نیست و قحطی پدید نمیآید. فقر نیست و در آنجا گدا مشاهده نمیشود. هر کسی که درس میخواند برای خدمت است. حیات حقیقی: ما به جای اینکه حیات حقیقی را بخواهیم، خود را میراندهایم و لازم است به خود آئیم. عمل به دستورات، ما و خدمات ما را جاودانه خواهد کرد و مصداق اتم و اکمل آن، حضرت اباعبداللّه(ع) است. او با شهادتش اسلام را زنده کرد و حضرت زینب همین معنا را در قتلگاه اظهار نمود.
خلاصه ماشینی:
» 1 ؛ در آخر الزمان افرادی سالوس و ریاکار در بین مردم پیدا میشود، که فقط به ظاهر دستور اسلام عمل میکنند تا جایی که فرمود: حتی اگر نماز هم ضرر و زیانی به جسم یا مال آنها داشت آن را نیز ترک میکنند، مگر نه این است که بالاترین و اشرف فرائض و واجبات امر به معروف و نهی از منکر را ترک نمودهاند، حقا امر به معروف و نهی از منکر چنان فریضه و واجب باعظمتی است که تمام واجبات دیگر به وسیله آن برپا میشود.
امر به معروف یا مصلحت اندیشی خدا نکند در این واجب مصلحت اندیشی کنیم و میانهرو باشیم و امر به معروف و نهی از منکر نکنیم که در چنین وضعی جامعهای مرده و مستحق عذاب خواهیم بود.
کسی میگفت در موقع فتنه و بروز مشکلات انسان باید کنارهگیر باشد و خود را نجات دهد و حتی در ترک امر به معروف و نهی از منکر این منطق را داشت و استناد میکرد به فرمایش مولی همان، ح 6، باب 1 .
شهدای زنده ولی کسی که به دستورات پیامبر عمل کند، سعادت دنیا و آخرت را تحصیل نموده و با داشتن آثار و خدمات وجودی چه بسا برای همیشه زنده و جاوید بماند و شاید همین معنی مراد قرآن کریم باشد که میفرماید: «ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله أموات» (بقره: 154) به کسانی که در راه خدا کشته میشوند مرده نگویید.
گرچه ظاهر آیه بیانگر زندگی آنها در عالم برزخ است و حیات برزخی مراد است، ولی شاید به زنده بودن آثار در دنیا هم اشاره باشد.