خلاصه ماشینی:
نحوهء ورودشان به کلاس،تدریسشان و تسلط و محوریتی که در شرح لغات و تأثیرات و تحلیل شعرهای فارسی و عربی داشتند برای همه قابل تحسین بوده و هست و البته تسلط ایشان برای ما محرز است،این آشنایی یک آشنایی روحانی هم بود به مناسبت اینکه آقای دکتر شهیدی از جنبهها و لایههای شخصیتی یک روحانی هم هستند به این معنا که متعبدند و به تمام واجبات و امورات دینی کاملا عمل میکنند و خوب است که عرض کنم که ایشان دکتر تجلیل: یکی از ویژگیهای ادبی و شخصیتی ایشان کوتاه سخنی است.
آقای دکتر از دید شما چه چیزی دکتر شهیدی را علاقهمند به ادامهء راه استاد فروزانفر در شرح مثنوی شریف نمود؟ استاد فروزانفر ا باید بشناسیم،ایشان استاد استادان بودند و یک شخصیت علمی به تمام معنا در ادبیات فارسی بودند و با همان خصایلی که عرض کردم ایشان هم فارغ التحصیل حوزهء علمیه مشهد مقدس بودند و از شاگردان ادیب نیشابوری بودند و ذهن نقاد و هوش تمام و آنچه داشتهاند در سینهء بیکینهء خودشان آماده بود و با زبان بسیار بسیار دلنشین در کلاسها تدریس میکردند و ایشان بیش از چهل و چندسال مثنوی تدریس کردند و برای شناساندن مدارج عرفانی به معرفی مولانا،استادان مولانا،جامعهشناسی مولانا و محیطی که مولانا در آنجا زیست و تمام آثار مولانا و شاگردان مولانا پرداختند.
وقتی که ترجمهء نهج البلاغه به پایان رسید استاد رسما وارد جریان شرح مثنوی شدند و البته توضیحی که اینجا باید بدهم این است که استاد فقید همهء ما و از جمله استاد سیّد جعفر شهیدی،مرحوم بدیع الزمان فروزانفر که عمر خود را بر سر مولانا و آثار مولانا گذاشته بود،وقتی که شرح مثنوی شریف را تحت همین عنوان یعنی«شرح مثنوی شریف» دکتر سجادی: ایشان بعد از رسیدن به درجهء اجتهاد،باز هم به کسب علم ادامه دادند.