خلاصه ماشینی:
"نقد و بررسی کتاب کتابی تازه در تاریخ فرق اسلامی محمد کاظم رحمتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تاریخ فرق اسلامی(2):فرق شیعی و فرقههای منسوب به شیعهحسین صابری تهران:سمت،1383 با وجود کثرت آثار تألیف شدۀ عربی و فارسی دربارۀ تاریخ مذاهباسلامی موضوعی که هنوز چندان به آن پرداخته نشده،بحث از مبانینظری تحقیق در تاریخ مذاهب است و به طبع همین اشکال آثاری کهدر معرفی مذاهب اسلامی تألیف شده،از حیث نظری با مشکلاتیروبهرو است.
20اطلاعات بسیار با ارزش دربارۀ آثارسیره نگاری و تاریخ زیدیه را ایمن فؤاد سید در کتاب مصاد رتاریخ الیمنفی العصر الاسلامی(قاهره،1974)گرد آورده است که مؤلف از این اثربسیار مهم و همچنین کتاب دیگر ایمن فؤاد سید دربارۀ حرکتها وجنبشهای دینی در یمن یعنی کتاب تاریخ المذاهب الدینیه فی بلادالیمن حتی نهایة القرن السادس الهجری(قاهره:1988/1408)کهمیتوانستند نکات با ارزشی را از آن اخذ کنند،استفاده نکردهاند.
شیخمفید خود در آغاز یکی از افراد جناح اهل حدیث بود و بعدها در آرای خودتجدید نظر کرد و از مکتب اهل حدیث فاصله گرفت،شاید بتوان آن رانتیجۀ مواجهۀ شیخ مفید با معتزله بغداد یا شاگردی وی نزد متکلمانامامی بغداد دانست که در هر حال اصول فکری همانند با معتزلهداشتهاند،شیخ مفید در آغاز همچون عالمان نامور اهل حدیث عصرخود،در مسائلی که میتوان آنها را شاخصهای فکری اهل حدیثدانست مانند اعتقاد به سی روز بودن ماه رمضان،عقایدی همچون اهلحدیث امامیه داشت و از فقهای عقلگرای شیعه چون ابن جنید انتقادکرده است.
بنگرید به:تیارات معتزله الیمن فی القرن السادس الهجری(بیروت،1997)؛ویلفرد مادلونگ نیز گزارشی از این نسخه ارائه کرده است: ifirratuM A ", gnuledaM drefliw ht I V eht fo sgnidecirP ni ", tpircsunaM seiduts cimalsI dna cibarA fo ssergnoC 83-75."