Skip to main content
فهرست مقالات

ابوبکر خلال و رساله او در رد بجم بن صفوان ترمذی

نویسنده:

(4 صفحه - از 86 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : رد بجم بن صفوان ترمذی، احمد بن حنبل، ابو بکر، اهل حدیث، ابو بکر احمد بن‌محمد، شاگردان احمد بن حنبل، احمد بن‌محمد بن عبد، کتاب، پیروان جهم بن صفوان ترمذی، ابو بکراحمد بن‌محمد بن عبد

خلاصه ماشینی:

"نکته‌ها و یادداشت‌ها ابو بکر خلال و رسالۀ اودر رد بجم بن صفوان ترمذی محمد کاظم رحمتی اشاره:یکی از مهم‌ترین عالمان حنبلی و تدوین کنندۀ آرا و عقاید اهل حدیث،ابو بکر احمد بنمحمد بن هارون مشهور به خلال(متوفی 311 ه‍923/ م)است. 3بخش اعظمی از رساله‌هاو آثار مهم اهل حدیث نیز در سالیان اخیر،به چاپ رسیده است کهاز جملۀ این آثار به کتاب مهم السنه تألیف ابو بکر احمد بن محمدبن هارون مشهور به ابو بکر خلال(متوفی 311 ه‍923/ م)می‌توان اشاره کرد. عمدۀ آگاهی‌هایما دربارۀ ابو بکر خلال گفته‌های وی در کتاب الطبقات تألیفاوست که در آن به تفصیل فهرست شاگردان احمد بن حنبل(متوفی 241 ه‍855/ م)را که خود دیده بود،ذکر کرده است. ابو بکر خلال بخشمهمی از این آثار را در کتاب مفصل و مهم خود الجامع لعلوم احمدگرد آوری کرده است. خلال بیشترین تأثیرخود را از ابو بکر احمد بن محمد بن عبد العزیز،مروذی(متوفی275 ه‍889/ م)مؤلف کتاب الورع و یکی از مهم‌ترین شاگرداناحمد بن حنبل گرفته است. از عالمان شافعی که از حیث کلامی تفکری تقریبا با اهلحدیث داشته می‌توانیم به عالم نامور خراسانی ابو عثماناسماعیل بن عبد الرحمن صابونی(متوفی 449)اشاره کرد کهاثر مهمی به نام عقیدة السلف اصحاب الحدیث از او باقی مانده وبه چاپ نیز رسیده است. ابوبکر عمرو بن ابی عاصم شیبانی(متوفی 287)،السنه،تحقیق محمد ناصر الدین الالبانی(بیروت،1993؛ابو محمدحسن بن علی بربهاری(متوفی 329)،شرح السنه،تحقیقابو یاسر خالد بن قاسم(مدینه 1993؛ابو عبد الله عبید الله بن محمدالعکبری مشهور به ابن بطه(متوفی 287)،الابانة عن شریعة الفرقةالناجیه و مجانبة الفرق المذمومة،تحقیق رضابن نعمان معطی(ریاض،1994)و کتاب بسیار مهم شرح اصول اعتقاد اهل السنة والجماعة از ابو القاسم هبة الله بن حسن الالکائی(متوفی 418)که بهتحقیق احمد بن سعد بن حمدان غامدی(ریاض 1994)به چاپرسیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.