خلاصه ماشینی:
"-عام و خاص نویسنده المراجعات سخت به عمومیت حدیث منزلت اعتقادداشته جدا از آنچه در بخشهای 5-2 و 5-3 دیدیم،اینک از زاویهایدیگر به آن مینگریم: «آمدی»که بنا به تعبیر شیخ سلیم بزرگی از بزرگان اصول است(ص199،ش 27)حدیث منزلت را عام ندانسته و آن را خاص به موردش-جریان تبوک-تلقی کرده است(ص 203،ش 29)،شرف الدین درپاسخ اظهار میدارد: حدیث به خودی خود عام است حتی اگر بپذیریم که خاص بهموردی باشد و مورد باعث تخصیص وارد نمیشود(ص 205،ش 30)سپس برای تبیین بیشتر دو مثال طرح میکند،یکی از آنها به این قراراست:اگر طبیبی ببیند که مریضی خرما میخورد و او را از خوردنشیرینی باز دارد.
5-6-استناد به حکمت پیامبر(ص) اشاعره به حسن و قبح عقلی اعتقاد نداشته و خوبی و بدی امور رادر گرو حکم شرع میدانند،گاه شیخ سلیم به این اعتقاد متمسک شدهو از پذیرش دلائل مرحوم سید سرباز میزند(ص 324-ش 75)،صاحب المراجعات جدا از اینکه به اثبات حسن و قبح علی میپردازد(صص 327-326،ش 76)از بیان مواردی که عقل جز آن را نپذیرفتهو حکمت پیامبر(ص)آن را میطلبد،دریغ نورزیده و به تناسبموضوعات از آنها بهره گرفته است،از مهمترین آنها جریان غدیر است.
5-8-استناد به تاریخ در المراجعات شواهد تاریخی از دیگر مستندات شرف الدین است،برخی از آنهاعبارتند از: الف-استناد به جریان مناشدة فی الرحبه و جریانات منتهی به آندر تواتر حدیث غدیر(صص 269،ش 56) ب-استناد به سفرهای علی(ع)به یمن در خصوص رد ادعای اهل سنت به اینکه علت حادثه غدیر ناخشنودی برخی از امام در سفربه یمن بوده است،ایشان این ناخشنودی را با نخستین سفر علی(ع)مرتبط میداند(ص 278،ش 58)."