چکیده:
برنامهریزی صحیح در دوران کودکی بویژه پیش از ورود به مدرسه میتواند روند تکاملی فرد را متحول سازد.بدین منظور هدف از این تحقیق بررسی اثر آموزشهای پیشدبستانی بر مهارتهای حرکتی پسران 6-5 ساله سنندج و مقایسه آن با هنجار موجود بود.تعداد 140 نفر از پسران ناحیه یک سنندج به صورت تصادفی ساده در دو گروه مجزا(گروه اول،افرادی که دوره پیشدبستانی را در مراکز خاص گذرانده و گروه دوم،افرادی که دوره پیشدبستانی را در منزل سپری کردهاند) قراد گرفتند.از پرسشنامه محقق ساخته و آزمون تواناییهای حرکتی پایه BMAT استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل یافتهها نیز از آزمون آماری t مستقل گردید.یافتههای تحقیق نشان داد که تفاوت معنیداری بین پسران در هر دو گروه از لحاظ تکامل مهارتهای پایه وجود ندارد.آزمودنی های 6-5 ساله در خرده آزمونهای پریدن،حرکات ترکیبی،شنا با صندلی،انعطافپذیری و تعادل ایستا نسبت به هنجار موجود ضعیفتر هستند ولی در خرده آزمونهای ضربه زدن،چابکی و هدف گیری نسبت به هنجار موجود تفاوت قابل ملاحظهای مشاهده نگردید.بهطور کلی به نظر میرسد که اتخاذ برنامههای مرتبط با فعالیتهای حرکتی کودکان در دوره پیش از دبستان سبب تسریع رشد حرکتی آنان در این محدوده سنی میشود.
خلاصه ماشینی:
"لذا تحقیق حاضر را میتوان از دو جنبه از تحقیقات دیگر متمایز کرد: اول،اینکه در این تحقیق،محقق به دنبال کشف تأثیر آموزشهای مدون و منظم دورهپیش از ورود به مدرسه به مهارتهای حرکتی پایه کودکان بوده است نه بر فعالیتهای ذهنی و شناختی آنها،دوم،اینکه محقق این بررسی را به محض اتمام دوره پیشدبستانی همزمان با ثبت نام افراد جهت ورود به مقطع ابتدایی یعنی دقیقا پیش از ورود به مدرسه انجام داده است که در نوع خود یک طراحی زمانی جدید است و از این حیث میتواند فارغ از تأثیر فعالیتهای دوران مدرسهای انجام گردد.
مقایسه میانگینهای کسب شده در هر خرده آزمون بین دو گروه (تصویرتصویر) (؟)معنیداری بین پسران 6-5 سالهای که دوره آموزش پیشدبستانی را سپری کردهاند با هنجار موجود ازنظر خرده آزمونهای پریدن،از حالت چمباتمه به حالت ایستاده درآمدن،شنا با صندلی،انعطافپذیری عضلات کمر و پشتران و تعادل ایستا تفاوت معنیداری با هنجار موجود مشاهده شد و در دیگر خرده آزمونها ازنظر آماری تفاوت معنیداری بدست نیامد(جدول 3).
مقایسه میانگین نمرات کسب شده در هر خرده آزمون در آزمودنیهایی که دورهء آموزشهای پیش دبستانی را گذراندهاند با هنجار موجود (تصویرتصویر) بین پسران 6-5 سالهای که دوره آموزشهای پیش دبستانی را نگذراندهاند و هنجار موجود در خرده آزمونهای مهره نخ کردن،پریدن،از حالت چمباتمه به حالت ایستاده درآمدن،شنا با صندلی،انعطاف پذیری عضلات کمر و ران و تعادل ایستا با هنجار موجود تفاوت معنیداری وجود داشت و در دیگر خرده آزمونها تفاوت معنیداری بدست نیامد(جدول 4)."