چکیده:
نتیجهگیری:مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که تفاوت در عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار به دلیل عوامل پردازشی است.نه صرفا این نکته که این دو حافظه از دو سیستم یا ساختار متفاوت برخوردار هستند.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر هدف پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که تفاوت در عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار به دلیل عوامل پردازشی است یا عوامل ساختاری(سیستمهای متفاوت).
ir (2)- explicit memory (3)- implicit (4)- intentional (5)- envoding (6)- Jacoby (7)- Schacter (8)- knowing (9)- remembering (01)- Mayes (11)- Gooding (21)- Eijk گراف1و شاختر(5891)در تمیز بین حافظه آشکار و ناآشکار میگویند که شاخصهای نسبی حافظه(مثل یادآوری آزاد،یادآوری نشانهدار و بازشناسی)شامل استفاده از دستورهای مستقیم،جهت بازیابی اطلاعات تجارب خاص است.
انوشیان01(8991)در مطالعهای تفاوت بین حافظه آشکار و ناآشکار را متأثر از نوع تکالیف دانسته و چنین مطرح کرده است که اگر تکالیف مورد نظر برای کودکان از نوع معمولی باشد آنها بهتر پاسخ میدهند تا اینکه این تکالیف به صورت آزمایشگاهی باشد.
نتایج مربوط به اطلاعات آزمایشگاهی،تعامل نوع تکلیف و گروه سنی و همچنین بیشتر بودن عملکرد بزرگسالان در حافظه آشکار با اطلاعات معمولی؛به دلیل تأثیر عوامل پردازشی و عوامل مؤثر بر بازیابی رخ داده است.
هدف از بحث فوق طرح این موضوع نیست که چرا تکالیف آزمایشگاهی و معمولی عملکرد متفاوتی دارند،بلکه هدف این است که اولا ابزارهای مورد استفاده در مطالعه حافظه آشکار و ناآشکار کودکان باید معرف باشد و ثانیا ابزارهای مطالعه حافظه آشکار و ناآشکار بزرگسالان را به راحتی برای کودکان نمیتوان استفاده کرد.
دریافت مقاله:5831/9/82؛پذیرش مقاله:6831/4/22 (1)- Buchner (2)- Wippich (3)- Parkin (4)- Mulligan (5)- Cohen (6)- Carlson (7)- Jensen (8)- Bjorklund (9)- Rogoff Anooshian,L."