چکیده:
هدف: بررسی امکان یادگیری شنیداری هنگام خواب و نیز بررسی تفاوت های احتمالی جنسیتی در این زمینه.
روش: جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 86-1385 تشکیل دادند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای حاوی سؤالات زبان انگلیسی بود که پرسش های آن در قالب سؤال های چهارگزینه ای و ترجمه، از میان مطالب آموزش داده شده، تهیه شده بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی بررسی شد. به منظور خوگیری آزمودنی ها به گوش دادن مواد درسی در هنگام خواب، پژوهش یک هفته به طور آزمایشی اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون t تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که یادگیری شنیداری زبان انگلیسی در هنگام خواب امکان پذیر نیست.
نتیجه گیری: با در نظر گرفتن محدودیت های پژوهش، نتایج نشان داد که هنگام خواب یادگیری صورت نمی گیرد و این روش مشکلاتی از قبیل بی خوابی، سردرد، گوش درد، بی حوصلگی و خواب آلودگی در طول روز را نیز در پی دارد.
خلاصه ماشینی:
"سپس برای اینکهآزمودنیها به شرایط آزمایش عادت کنند،از آنها خواسته شد(1)- Huffman (2)- Vernoy (3)- Domjan (4)- controlled processes (5)- Domhoff (6)- Schneider (7)- automatic (8)- Dodge (9)- Beatty (10)- Revonsuo (11)- Foulkes (12)- Kaivarainen (13)- Karni (14)- Sagi (15)- Elias Howe (16)- Jack Nicklaus (17)- Cart Wright (18)- Castaldo (19)- Krynicki (20)- Goldstein (21)- Chernik (22)- Sloan (23)- Bueno به مدت یک هفته و هر شب در هنگام خواب به موسیقیانتخابی خود گوش فرادهند.
نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش زبان انگلیسی ازطریق شنوایی در هنگام خواب نه تنها موجب یادگیری زبانانگلیسی نمیشود،بلکه آثار جانبی ناخوشایندی چون بیخوابی،سردرد،گوشدرد،بیحوصلگی و خوابآلودگی در طول روز رابه همراه دارد.
نتایج این پژوهش با نتایجپژوهشهای آلن6،اسوالد7،لوئیز8و تاگنی9(1972)و میرمیران وهمکاران(1983)که یادگیری زبانهای خارجی را در خوابامکانپذیر میدانند،تناقض دارد،اما به عقیدۀ هافمن و همکاران(1378)که اظهار نمودهاند ممکن است تا حدی بتوان بعضی ازمطالب را در خواب آموخت،اما یادآوری و پردازش آنها اندکاست،هماهنگی کامل دارد.
بهپژوهشگرانی که تمایل دارند در این زمینه پژوهش نمایند،پیشنهادمیشود که دفعات آموزش آزمودنیها را هماهنگ کنند،این(1)- Combs (2)- Krippner (3)- Cohen (4)- Tilley (5)- Empson (6)- Allen (7)- Oswald (8)- Lewis (9)- Tagney (10)- repair-restoration theory (11)- Dujardin (12)- Guerrien (13)- Leconte (14)- Fishbein (15)- Hobson (16)- Berger (17)- Phillips (18)- Winson (19)- Benington (20)- Heller (21)- Marks (22)- Shaffery (23)- Oksenberg (24)- Speciale (25)- Roffwrg (26)- princ of least effort (27)- Tolman &%03617HSOG036G% پژوهش را در آزمایشگاه خواب انجام دهند و از طرحهایآزمایشی کامل استفاده کنند."