چکیده:
هدف: سوء مصرف مواد در نوجوانان با بسیاری از پیامدهای منفی تاثیرگذار بر سلامت آنان ارتباط دارد. هدف مطالعه حاضر برآورد بروز سوء مصرف مواد روان گردان و الکل و تعیین عوامل مرتبط با آنها در دانش آموزان سال دوم دبیرستان های پسرانه شهر تبریز بود.
روش: 1785 دانش آموز پسر سال دوم دبیرستان شهر تبریز (13.7%) به روش سهمی خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و دو بار به فاصله یک سال (در دو پایه تحصیلی متوالی) مورد بررسی قرار گرفتند. در شروع مطالعه (اسفند 1383)، دانش آموزان یک پرسشنامه خود ایفای 48 سوالی پاسخ گزین را تکمیل کردند. بعد از یک سال (اسفند 1384)، پرسشنامه 10 سوالی دیگری به همان دانش آموزان که در سال سوم دبیرستان به تحصیل اشتغال داشتند، ارایه گردید تا میزان بروز مصرف مواد روان گردان و الکل در آنها تعیین گردد. با استفاده از رگرسیون لجستیک، عوامل مرتبط با بروز مصرف مواد روان گردان و الکل بررسی شد.
یافته ها: طی یک ســـال، 10.1 درصد دانش آموزان مصرف الکل و 2.2 درصد مصرف مواد روان گردان را تجربه کرده بودند. سیگار آزموده بودن، انتقال در مراحل مصرف سیگار، داشتن رفتار خطرپذیر عمومی، بروز تجربه مصرف مواد روان گردان و نداشتن برنامه ریزی برای ورود به دانشگاه در دانش آموزان با بروز تجربه مصرف الکل مربوط بود. داشتن رفتار خطرپذیر عمومی و بروز تجربه مصرف الکل با بروز تجربه مواد روان گردان ارتباط داشت.
نتیجه گیری: این مطالعه شیوع پایین سوء مصرف مواد ولی بروز بالای آن را در نوجوانان و همچنین برخی عوامل مرتبط را نشان داد. نتایج این مطالعه از اشاعه برنامه هایی که هدف شان تغییر همزمان رفتارهای پرخطر است، حمایت می کند.
خلاصه ماشینی:
"دوم این که مصرف این مواد اثر سوء بر سلامتی نوجوانان داشته،پیامدهای اجتماعی شومی مثل تهاجم فیزیکی و تجاوز جنسی،تصادفات،ترک تحصیل،غیبت و فرار از مدرسه و بیماریهایمنتقله از طریق جنسی دارد(کوجو19،ایونجر20و راین21،2004؛باچانس22و همکاران،2002؛بونومو23و همکاران،2001؛(1)- Hibell (2)- White (3)- Hayman (4)- Wakia (5)- Miura (6)- Umenai (7)- Chou (8)- Ho (9)- Swadi (10)- Donovan (11)- Best (12)- Jessor (13)- Kulbok (14)- Cox (15)- Valois (16)- Oeltmann (17)- Waller (18)- Hussey (19)- Kodjo (20)- Auinger (21)- Ryan (22)- Bachanas (23)- Bonomo لانگ1،والر2و شاپ3،1996؛مروپول4،موسکاتی5،لیلیس6،بالو7و جانیک8،1995).
پرسشهای پرسشنامه مرحله اول به منظور کسب اطلاعات درمورد مشخصات جمعیتشناختی،تجربه مصرف الکل و موادروانگردان،تجربه خودآزاری،رفتار مصرف سیگار و رفتار(1)- Lang (2)- Walller (3)- Shope (4)- Meropol (5)- Moscati (6)- Lillis (7)- Ballow (8)- Janicke (9)- DeWit (10)- Adlaf (11)- Offord (12)- Ogborne (13)- Grant (14)- Dawson (15)- Hingson (16)- Heeren (17)- Levenson (18)- Jamanka (19)- Voas (20)- Fleming (21)- Kellam (22)- Brown (23)- Schuckit (24)- Flewelling (25)- Bauman (26)- Kosterman (27)- Hawkins (28)- Guo (29)- Catalano (30)- Abbott (31)- Stice (32)- Myers (33)- Braithwaite (34)- Robillard (35)- Woodring (36)- Stephens (37)- Arriola &%03720HSOG037G% خطرپذیر طراحی شده بود.
نکته مهمتر این که هرچند هنگامجمعآوری دادهها به دانشآموزان اطمینان داده شده بود کهاطلاعات مربوط به آنها کاملا محرمانه مانده،شرکت آنان درمطالعه کاملا اختیاری بوده،همچنین هویت آنان از رویپرسشنامهها قابل شناسایی نخواهد بود،ولی با این وجود به علت(1)- Sheth (2)- Elliott (3)- Yeager (4)- Flay (5)- Hu (6)- Richardson (7)- Haffman (8)- Welte (9)- Barnes (10)- Tyas (11)- Pederson (12)- Yorulmaz (13)- Akturk (14)- Dogdeviren (15)- Dalkilic حساس بودن موضوع مصرف مواد روانگردان انتظار میرود درصدموارد گزارش شده از مقدار واقعی کمتر باشد(پاتریک1وهمکاران،1994)."