چکیده:
امروزه دانش مدیریت بر آن،از مهمترین توانمندسازهای مزیت رقابتی پایدار محسوب میشود و موسسات پیشرو در دنیا، تجربههای موفقی را از مدیریت دانش،کسب کردهاند.از این روست که دراکر معتقد است،شرکتهای آینده،گرداگرد دانش سازماندهی میشوند،تا گرداگرد تولید. مدیریت و اجرای متدولوژیهای به کارگیری سریعتر و اثربخشتر دانش،یکی از با ارزشترین رویکردهای نوی مدیریت است.شرکت IBM در زمره شرکتهایی است که نرخ بالایی در تولید دانش و ثبت اختراع داشته،از بهترین شرکتهایی است که مدیریت دانش را به کار بسته است. IBM با خرید Lotus و دستیابی به تکنولوژی Notes ضمن تاکید بر مزایای نوآوری، پاسخگویی،شایستگی و بهرهوری موجود در این فناوری در راستای مدیریت دانش،تجربههای موفقی را در درون خود و از راه انجام مشاورههای فراوان در سایر سازمانها و شرکتها در این زمینه داشته که در این مقاله به بررسی آنها پرداختهایم.
خلاصه ماشینی:
IBM با خرید Lotus و دستیابی به تکنولوژی Notes ضمن تاکید بر مزایای نوآوری، پاسخگویی،شایستگی و بهرهوری موجود در این فناوری در راستای مدیریت دانش،تجربههای موفقی را در درون خود و از راه انجام مشاورههای فراوان در سایر سازمانها و شرکتها در این زمینه داشته که در این مقاله به بررسی آنها پرداختهایم.
IBM و LOTUS دریافتند که ببیشترین بازگشت سرمایه هنگامی روی میدهد که برنامههای شرکت برای تلاش در زمینه مدیریت دانش به عنوان یک وجه کلیدی از استراتژی کسب و کار آنها باشد،و در عین حال دستکم تمرکز بر یکی از موارد چهارگانه زیر را که در LOTUS NOTES فراهم شده،مورد نظر قرار گرفته باشد: (منبع شماره 1) *نوآوری،که به عنوان تغییرات تکنولوژیک سریع برای چرخه عمر فشرده محصول از آن یاد میشود،مانند:تجربه شرکت Monsanto Life Science .
6. نقطه دانش (Knowledge Point) : IBM این ابزار را به منظور تبادل اطلاعات با پژوهشگران ارائه کرده که در سال 2004 بیش از 2,26 میلیون دلار هزینه فرصت ذخیره شده را از راه 220 هزار ساعت کار کارشناسی به دست آورده است.