چکیده:
در شمارهی نخست این کوتاه نوشت به بررسی وضعیت یثرب پیش از حضور پیامبر صلی الله علیه و اله و زمینههای مهاجرت و علل و عوامل مهاجرت به یثرب پرداختیم.در این شماره به بررسی رویدادهایی خواهیم پرداخت که پس از حضور پیامبر صلی الله علیه و اله در مدینه رخ داد.
یثربیها پیامبر صلی الله علیه و اله را برای ایجاد امنیت و انسجام به شهرشان فرا خوانده بودند،و این امنیت مستلزم همکاری و همراهی مردمانی بود که از دیرباز با آشفتگی و از هم پاشیدگی خو گرفته بودند.ساختار جدید سیاسی و اجتماعی شاید چندان با باورها و افکار آنها سازگاری نداشته باشد.از سوی دیگر مهاجرانی که از مکه به یثرب آمده بودند،کار تدبیر امور را دشوار میساخت.بیکاری،وضعیت روحی و روانی،اختلاف فرهنگی و رفتاری مهاجران،راهکارهای خاصی برای حل و فصل آنها میطلبید.
پیامبر صلی الله علیه و اله،در آغاز ورود،دست به ابتکار سیاسی زد و اقداماتی انجام داد که تا اندازهای دل همگان را به دست آورد.با توجه به این اقدامات،زمینه برای آیین و آداب شهروندی جدید فراهم آمد؛همچون پذیرش ادیان دیگر، استقلال گروهها و قبایل،استقلال مهاجران و محوریت پیامبر صلی الله علیه و اله در صورت بروز اختلافات،همکاری همگان با یک دیگر،آزادی و استقلال هر یک در حوزهی شخصی و فردی،ایجاد پیوند عمیق بین مهاجران و انصار با حفظ استقلال هریک.هریک از این اقدامات زمینههای مختلف سیاسی، اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی را برای همبستگی اجتماعی بیشتر فراهم میکرد.
در این میان پیامبر صلی الله علیه و اله آیین و آدابی را به اجرا گذاشت و همکان بدان تن در دادند و پیروی کردند که امروزه بدانها آیین شهروندی میگویند.ما کوشیدهایم تا تجربهی ده سال حکومت پیامبر صلی الله علیه و اله را در مدینه،به عنوان ملاک شهروندی دینی،به محک تجربه درآوریم.
خلاصه ماشینی:
"احتمال داشت که یثربیان مردم مکه را به این خاطر که پیامبر صلی الله علیه و اله را از شهر خود راندهاند،نکوهش کنند.
یکی دیگر از مشکلات پیامبر صلی الله علیه و آله وجود کسانی بود که در یثرب بر کفر خود
اولین راهکار پیامبر صلی الله علیه و آله برای ایجاد اتحاد و انسجام در یثرب پیمانی بود که
پیامبر صلی الله علیه و آله برای تحقق این امر موارد زیر را در پیماننامه عنوان کرد.
این رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله چه بوده است و بدین طریق وجههی اجتماعی اینگونه افراد
اگر پیامبر صلی الله علیه و آله منزل یکی از انصار را برای این کار انتخاب میکرد،این امر برای
پیامبر صلی الله علیه و آله برای حمایت از این گروه و سر و سامان دادن به آنها اقدام به ساخت
خود را پیش برد،ولی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هیچگاه از جهالت و نادانی مردم برای رسیدن به اهدافش بهره نگرفت و بیشتر در پی آن بود که مردم را از این
دلیل برای اینکه بدانیم زنان در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله دارای دانش و منزلت علمی بودند گفتگوی یکی از زنان مدینه با عمر است.
پیامبر صلی الله علیه و آله تلاش برای ایجاد رابطهی صلح و دوستی بین افراد است و از مردم
پیامبر صلی الله علیه و آله به این عده بها داد و حتی برخی پستهای حساس را به آنان واگذار کرد؛از جمله بلال را مؤذن مخصوص خود قرار داد12و همچنین او را به"