چکیده:
در تعریف معرفت گزارهای میگویند:«معرفت باور صادق موجه است»و هر یک از سه جزء باور،صادق و موجه از شروط لازم و کافی در تحقق معرفت به شمار میروند.اشکالات بسیاری بر این تعریف سهجزیی وارد شده است که برخی از ناحیه عنصر توجیه میباشد. در این مقاله برخی از مهمترین ابهامها از ناحیه عنصر توجیه بررسی و به نظریههای درونگرا و برونگرا به عنوان نظریههایی در خصوص موجهسازی، اشاره میشود.
خلاصه ماشینی:
"3,No,8,Spring2007 عنصر توجیه در معرفتشناسی معاصر سید سعید روحانی* چکیده: در تعریف معرفت گزارهای میگویند:«معرفت باور صادق موجه است»و هر یک از سه جزء باور،صادق و موجه از شروط لازم و کافی در تحقق معرفت به شمار میروند.
ک:حسینزاده،0831 الف:81-91) اشکالات تعریف معرفت از ناحیه عنصر توجیه از آنجایی که بررسی شروط باور و صدق از محدوده این نوشتار خارج است،تنها به نقد شرط توجیه بسنده میکنیم.
4. براساس تعریف یاد شده،معرفت گزارهای زمانی صادق است که موجه و مدلل گردد،ازاینرو اگر قرار باشد صدق معرفت هر گزارهای مشروط بر آن باشد که موجه و مدلل گردد،خود آن دلیل نیز برای اینکه معرفت بر آن صدق کند،باید به دلیل دومی نیاز داشته باشد تا موجه گردد.
6. برای موجهسازی1یک گزاره به چند دلیل نیازمندیم؟همه شواهد و قراین ممکن باید آورده شود یا ارائه شواهد و قراین کافی لازم است؟اگر آوردن همه شواهد لازم باشد،خواهیم گفت ارائه همه شواهد و قراین ممکن،مستلزم این است که تعداد قضایایی که معرفت یقینی بدانها داریم،بسیار کم باشد.
درونگروی آن است که آیا باید شرایط و عوامل دستیابی به موجهسازی را در درون نفس جستجو کرد و باورها را با حالات درونی موجه ساخت یا برای موجه ساختن یک باور باید به بیرون از حالات نفسانی و امور درونی انسان استناد نمود؟نظریههای برونگرا برخلاف درونگرا بر باور مبتنی نیستند.
ازاینرو برای موجه ساختن و معلوم نبودن اینکه آیا باوری موجه است یا خیر از امور دیگری غیر از باور استفاده میشود."