Skip to main content
فهرست مقالات

از نظریه تا عمل

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : نقد ، زبان ، ادبی ، سارتر ، ناقد ، اسلوب نوشتار ، اثر ، زنان ، درجه‌ی صفر نوشتار ، نقد نو

خلاصه ماشینی:

"بارت نظریه‌پرداز جسوری است و می‌تواندبرای همۀ ما نمونه‌ای باشد که از گفتن حرف‌های تازهنترسیم و تأویل‌ها و برداشت‌های ذهنی خود را دست کمنگیریم و نیز از گسترۀ دانش بارت بیاموزیم که هر چندتخصص و تمرکز در یک زمینه ویژگی مهم کار در عصرحاضر است،اما برای رسیدن به نتایج نو و خلاق بایدزمینه‌های گوناگون را آزمود. بارت در پاسخ به آنها درسال 1966 نقد و حقیقت را نوشت با این دیدگاه کهنقد در بازنگری آثار کلاسیک با برداشت‌های نو آزاداست و این یکی از نشانه‌های روندهای منظمارزش‌یابی در ادبیات است. ویژگی‌های نقد نو از دیدگاه بارت چیست؟ در درجۀ اول نقدی‌ست نمادین و تکیۀ اساسیآن بر تأویل است دوم آن که برای برگرداندن اثر بهخودش و بررسی آن ابتدا از اثر بیرون می‌رود،بهقلمروهای فلسفه،تاریخ،روانکاوی،جامعه‌شناسی،نظریۀ ادبی و زبان‌شناسی،اسطوره‌شناسی و زمینه‌هایدیگر وارد می‌شود و سپس دوباره به اثر برمی‌گردد. بارت بر آن است که زباننقد دو گونه مناسبت در خور دارد:مناسب زبان نقد بازبان نویسنده و مناسبت این زبان-موضوع با دنیا. تفاوت دانش ادبیات با نقد ادبی چیست و آیا بعد ازبارت واقعا دانش ادبیات پدید آمد یا نه؟ بارت با پیشنهاد پی‌ریزی دانش ادبیات در کتابنقد و حقیقت یک پیچیدگی ناساز را حل کرد ازطرفی می‌گوییم اثر گشوده به تأویل‌های گوناگون استو از طرفی دیگر آزادی ناقد را به رسمیت می‌شناسیم کهتنها از یک زاویه و دریچه به اثر بپردازد. نقد درذات خود دمکرات است و معتقد به مکالمه،گفتگو و(به تصویر صفحه مراجعه شود)آزادی انسان‌ها در تأویل و این فرق دارد با برخوردی کهبرخی نقد پیشگان(!)در مجلات با آثار نویسندگان وشاعران می‌کردند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.