Skip to main content
فهرست مقالات

نیم نگاهی به روز بخیر محبوب من

نویسنده:

(4 صفحه - از 32 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : شعر، مخاطب، شاعر، زبان، قطعه، ژاپن، شعر رسول یونان، خیال، ذهن، رسول یونان

خلاصه ماشینی:

"اگر طیفی اندک از شاعرانمعاصر را-نیما و شاملو و اخوان و شفیعی کدکنی وسپهری و فروغ-در این زمینه توفیق یافته تلقی کنیم؛تردیدی نیست که جدای از این گروه انگشت شمارمتأسفانه دیگران،اعم از کسانی که امواج مختلف شعریصادر فرمودند یا مدعی سبکی خاص تحت عناوینیچون حجم و مدرن و حرکت و غیره بودند؛در حوزه‌یزبان شعر خود چندان توفیقی نداشته‌اند و اگرچهبعضی‌ها بطور مقطعی-گاهی با طیفی کمتر از نیم دهه-گل کرده‌اند،نه از هرم زبان برخوردار بوده‌اند و نه چندانبهره‌مند از بن مایه‌های معرفتی در حوزه‌ی اجتماعی؛بلکهصرفا گاهی کارکردهای مختلفی چون مسائلشبه اجتماعی آمیخته با عشق-و گاهی همراه با چاشنیفلسفی ضعیف-و متأسفانه اخیرا-یک دو دهه‌ی اخیر-حتی دخالت جنسیت مؤلف و کیفیت زلف و ابروی صاحب اثر نیز با آن همراه بوده است(!)در حالیکه اینزبان است که چونان رستاخیزی شگرف در دنیای شعرغوغا می‌کند و می‌آفریند و جاودانه می‌ماند. روند خیال در قطعات کوتاه«روز بخیر محبوب من»بخاطر تسلط شاعر بر محور کوتاه عمودی زیباییپرجاذبه‌ای دارد و این جاذبه بیشتر با داشتنجوانب‌ها یکویی خود را نشان می‌دهد: از سرزمین گیسوت قصه سر می‌کنند مردان بر نیمکتهای دلتنگی آن سوی‌تر باد هوس سیگار می‌کند (قطعه 45،ص 56) اما همین روند در قطعاتی که مقداری طولانی‌تر به(به تصویر صفحه مراجعه شود)نظر می‌رسند گسست قابل توجهی در حوزه‌ی خیالدارند و گویی شاعر بعد از یک پاراگراف سرنخ کلافخیال را گم می‌کند و وارد یک فضای نامربوط دیگرمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.