Skip to main content
فهرست مقالات

خیال پردازی و عجایب نگاری در آثار سلطان محمد و پیتر بروگل

نویسنده:

(13 صفحه - از 24 تا 36)

کلیدواژه ها :

عجایب نگاری(گرتسک)1 ،خیال‌پردازی‌

کلید واژه های ماشینی : سلطان محمد و پیتر بروگل ، آثار سلطان محمد و پیتر ، سلطان محمد ، پیتر بروگل ، بروگل ، خیال ، نقاش ، هنر ، عجایب نگاری در آثار سلطان ، گرتسک

در این مقاله سعی شده است که ابتدا به معنی و مفهوم عجایب‌پردازی پرداخته شود و سپس با توجه به این مفهوم به بررسی و تجزیه تحلیل موضوعی و مفهومی نقاشیهای دو هنرمند بزرگ از دو عالم متفاوت یعنی سلطان محمد تبریزی از مشرق زمین و پیتر بروگل از غرب توجه‌ شود.این دو نقاش بزرگ به لحاظ زمانی هم عصر هستند و هردو تحت تأثیر اندیشه‌های تخیلی‌ هستند که در نهایت در آثار ایشان بروز پیدا کرده است و منجر به شکل‌گیری صور عجیب و غریب‌ (عجایب پردازانه)شده است.مقایسه آثار آنها به لحاظ عجایب‌پردازی و تخیل‌گرایی و یافتن وجوه‌ اشتراک و افتراق آثارشان می‌تواند دارای اهمیت باشد و نشان‌دهندهی این موضوع است که تخیل‌ هنرمندان نقاش می‌تواند از حصار زمانی و مکانی فراتر رود و آنها را به جایگاهی رهنمون کند که‌ بدون اینکه از آثار همدیگر اطلاع داشته باشند کارهایشان دارای اشتراکات قابل توجهی شود.

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله سعی شده است که ابتدا به معنی و مفهوم عجایب‌پردازی پرداخته شود و بزرگ از دو عالم متفاوت یعنی سلطان محمد تبریزی از مشرق زمین و پیتر بروگل از غرب توجه‌ این دو نقاش بزرگ به لحاظ زمانی هم عصر هستند و هردو تحت تأثیر اندیشه‌های تخیلی‌ هستند که در نهایت در آثار ایشان بروز پیدا کرده است و منجر به شکل‌گیری صور عجیب و غریب‌ اشتراک و افتراق آثارشان می‌تواند دارای اهمیت باشد و نشان‌دهندهی این موضوع است که تخیل‌ آثار نگارگری ایرانی از این دست هستند،چرا که نگارگر شورانگیز این دو هنرمند شده است. و سلطان محمد هم که در این کارگاه کار می‌کرده در مفاهیم این نگاره پیداست که سلطان محمد با راز و رمز 7. ماهی بزرگ ماهیهای کوچک را می‌بلعد،بروگل،گراور،موزه متروپلیتن،نیویورک محققان او بین سالهای 0251 و 0351 متولد شده است. را می‌بلعد!(تصویر 7)موضوع از این قرار است که‌ «در اثر دیگری با عنوان«سقوط ایکاروس»(تصویر 8) که یک داستان یونانی است و اروپاییان دوره بروگل با با بررسی آثار بروگل می‌توان گفت که این رویکرد محمد تبریزی و پیتر بروگل دو نقاش هم عصر یکی در است که این دو نقاش مطرح هم عصر حتی اسم همدیگر در بسیاری از آثار سلطان محمد و بروگل مفهوم بی‌تفاوتی‌ این گرایش یکی از زمینه‌هایی است که به دو هنرمند که در برخی از آثار بروگل و سلطان محمد مشهود است، یکی از دلایل شباهت آثار دو هنرمند نیز تسلط به‌ البته لازم است به این نکته نیز اشاره شود که در این‌ است که بارها قدرت توانایی سلطان محمد را در نوشته‌هایش ستوده‌"


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.