Skip to main content
فهرست مقالات

نامه ها

(9 صفحه - از 116 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : محدث قمی ، کتاب ، رؤیا ، کتابخانه ، نقد ، علم ، نقل ، داستان ، روایات ، مردان علم در میدان عمل

خلاصه ماشینی:

"آنگاه در مقام اثبات خلاف عقل بودن چنین کاری چنین استدلال فرموده‌اند:«مگر شهید نمی‌توانست هر وقت او را خواب می‌گرفت دست و صورتش را بشوید تا خوابش نبرد؟و آیا اساسا نهادن جام مسین داغ بر سر ممکن است و انسان تحمل آن را دارد؟»و در مقام استدلال برای حرمت شرعی این عمل افاده فرموده‌اند:«آیا شهید نمی‌دانست که اضرار معتنی به بر بدن حرام است و شرعا جایز نیست کاری کرد که سر مو برنیاورد؟» راستی چه منطق استوار و چه استدلالات محکمی!آدمی از این همه هوش و ذکاوت و عقل و حکمت تلنبار شده در این ناقد توانمند به شگفت می‌آید!به خصوص که تفرس فرموده‌اند که شهید-بنا به نقل کتاب-با علم به اینکه کاسه داغ بر سر نهادن موجب ریزش مو می‌شود و به قصد این که دیگر سرش«مو بر نیاورد»!کاسه داغ بر سر می‌نهاده است!جل الخالق. حال بدان فاضل معاصر(جناب ناقد)باید گفت:بسیار کند ذهنی باید که کسی از صدر و ذیل این حکایت نفهمد که مقصود مرحوم علامه امینی این بوده است که اگر بند کفش من«بما انی عبد من عبید ابی الفضل سلام الله علیه»نه«بما انی أنا»اهانت کنی خدا تو را به رو در آتش جهنم می‌اندازد. حال بد نیست در اینجا روی سخن به جناب ناقد کرده و از او بپرسیم: ای فاضل معاصر!آیا اعتماد به آنچه در کتب علمایی چون شیخ حر عاملی، علامه امینی، صاحب روضات الجنات یا محدث قمی و امثالهم رضوان الله علیهم آمده و نقل آنها، به جای تقلید محض از جرائد و کتب دست اولی(!)که جناب شما از آنها تقلید می‌فرمایید، رونق مسلمانی را می‌برد؟."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.