Skip to main content
فهرست مقالات

گزیده پژوهش: روش های ارتقاء بهره ور خدمات شهری

ISC (10 صفحه - از 98 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : بهره‌وری ، ارتقاء بهره‌وری خدمات شهری ، ارتقاء بهره‌وری ، زباله ، کارکنان ، ارتقاء بهره‌وری در خدمات شهری ، ارتقاء بهره‌وری کارکنان واحدهای آتش‌نشانی ، مشتری ، تولید ، افزایش تعداد کارکنان واحدهای آتش‌نشانی

بهره‌وری یعنی استفادهء مؤثر از هر یک از عوامل تولید با تلاشی نظام‌یافته در بهبود هموارهء نظام.ارتقاء بهره‌وری در خدمات شهری را می‌توان اقدامات رده‌بندی‌شده در بهبود ترتیبات برنامه‌ریزی‌شده برای عرضهء خدمات شهری‌ شهرداریها،و عوامل مؤثر بر آن،دانست.بهره‌وری با کارایی‌ و اثربخشی تفاوت دارد؛آنها درواقع دو بال پرواز بهره‌وری‌اند. اندازه‌گیری بهره‌وری نخستین گام در ارتقاء آن است. شاخص‌های بهره‌وری از پایه‌ای‌ترین ابزارها برای این‌ اندازه‌گیری هستند. در این پژوهش برای تدوین شیوه‌های ارتقاء بهره‌وری‌ خمات شهری،نموهء گردآوری و حمل و دفع زباله انتخاب‌ شده است که بیشترین حضور مشتری در آن دیده می‌شود و دو مورد ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی و ماشین‌آلات نیز در این بخش بررسی شده است. مطالعات طرح پژوهشی«تدوین شیوه‌های ارتقاء بهره‌وری شهری»در مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و با همکاری مهندسین مشاور آرمانشهر انجام گرفته است. فشرده نتایج این پژوهش در ای نوشتار ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"در این پژوهش برای تدوین شیوه‌های ارتقاء بهره‌وری‌ خمات شهری،نموهء گردآوری و حمل و دفع زباله انتخاب‌ شده است که بیشترین حضور مشتری در آن دیده می‌شود و دو مورد ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی و ماشین‌آلات نیز در این بخش بررسی شده است. بنابراین به ترتیب از حالت الف به ب،میزان حضور مشتری یا مصرف‌کننده افزایش می‌یابد و بر همان اساس میزان‌ نمودار شماره 2 دسته‌بندی محورهای خدمات شهری بر اساس میزان حضور مشتری حالت‌\محور خدمات‌\اهمیت بازخوردهای مشتری الف‌\حضور کم مشتری‌\*صدور پروانه ساختمان *عوارض نوسازی ب‌\حضور متوسط مشتری‌\*نگهداری فضای سبز *اتوبوسرانی ج‌\حضور زیاد مشتری‌\*آتش‌نشانی *جمع‌آوری و دفع زباله اهمیت بازخوردهای بخش‌ تکنیکی سیستم نمودار شماره 3: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 4 چرخهء بهبود بهره‌وری اهمیت نیروی انسانی(مشتری)و بازخورهای حاصل از آن‌ اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛در حالی که در حالت الف معمولا بخش تکنیکی فرایند کار قابل درک و از طریق بازخورهای‌ سیستم امکان ردیابی اشکالات(البته به هر حال ضمن توجه به‌ خواست‌های مصرف‌کننده)اهمیت بیشتری می‌یابد. سازوکارهای اثرگذاری در عرضه خدمات شهری برای روشن ساختن مراحل تحقق اهداف خدمات شهری‌ و سازوکارهای اثرگذار در طول تولیدد خدمات،حداقل مراحل‌ ذیل را می‌توان مطرح کرد: -تعریف خدمات -هدف از ارائه خدمت -چگونگی تولید و ارائه خدمت -عوامل اصلی اثرگذار در مراحل مختلف ارتباط منطقی این مراحل را می‌توان به صورت نمودار شماره 3 (مثال:اتوبوسرانی)ارائه کرد. ب:نمونه‌هایی از روش‌های ارتقاء بهره‌وری ماشین‌آلات بر اساس اطلاعات کسب‌شده تعداد متوسط ماشین‌آلات مرتبط با فعالیت تنظیف،جمع‌آوری و دفع زباله 3/85 دستگاه‌ به ازای هر واحد است که حدود 29 درصد آنها فعال هستند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.