Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ شهری: برنامه ریزی فرهنگی و برنامه ریزی شهری

نویسنده:

مترجم:

ISC (6 صفحه - از 56 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : برنامه‌ریزی فرهنگی و برنامه‌ریزی شهری ، سیاسی ، برنامه‌ریزی شهری ، سیاست‌گذاری ، برنامه‌ریزی ، هنری ، برنامه‌ریزی فرهنگی ، آموزش فرهنگی برنامه‌ریزان شهری ، تولید فرهنگی ، برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری

را احساس می‌کنند.علاوه‌براین، برنامه‌ریزان شهری اخیرا این ضرورت را دریافته‌اند که‌ شهر بیش از آنچه که بیش از آنچه که پیش‌تر تصور می‌شد هویتی‌ فرهنگی دارد و لذا هرگونه برنامه‌ریزی شهری منطقی و واقعی می‌باید حساسیت‌های لازم را نسبت به هویت‌ فرهنگ شهرها و نیز تقویت هویت فرهنگی شهروندان در زندگی شهری مدرن در خود داشته باشد. باتوجه به این امر نویسنده مقاله بر چند عمده‌ تأکید ورزیده است: 1-عدم توجه برنامه‌ریزی شهری به مقوله«فرهنگ‌ شهری»،آن را با محدودیت‌های نظری و تجربی بحرانی‌ مواجه می‌سازد. 2-برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری به عنوان دو فرایند به‌هم بستهء هنری و فرهنگی،با تولیدات فرهنگی‌ دیگر-و به ویژه«شهر»که خود یکی از صورت‌های تولید فرهنگی است-پیوند دارد. 3-از بعد نظری،ضروری است که آموزش فرهنگی‌ برنامه‌ریزان شهری و نیز وارسی انتقادی نظریه‌های‌ شهری و برنامه‌ریزی شهری از چشم‌انداز فرهنگی‌ پی‌گیری شود. 4-این ضرورت نظری نیز احساس می‌شود که‌ می‌باید برای به دست دادن تعریف مجددی از برنامه‌ریزی شهری برمبنای دیدگاه فرهنگی،اقدام کرد. 5-برای صورت‌بندی سیاستگذاری‌های فرهنگی‌ شهری و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شهری در سطح‌ محلی،منطقا توجه به مشخصه‌های فرهنگی محلی در زمینه‌های گوناگون آن(هنرها،ادبیات،میراث فرهنگی، سنت‌های فرهنگی و مانند آن )دارای ضرورت است. 6-رویکرد«برنامه‌ریزی فرهنگی»در برنامه‌ریزی‌ شهری مستلزم درنظر گرفتن چندین حوزه مرتبط با زندگی شهری مدرن است.اینها عبارتند از:حوزه‌ اقتصادی،سیاسی،اجتماعی،هنری،نمادی،آموزشی و زیست محیط شهری. 7-برای تحقق«رویکرد فرهنگی»در برنامه‌ریزی‌ شهری،لازم است که نقش مدیران فرهنگی،کارکنان‌ فرهنگی،تصمیم گیران و سیاستگذاران فرهنگی محلی و شهری نیز همانند نقش«مقالات محلی»شهر دیده شود.

خلاصه ماشینی:

"علاوه‌براین، برنامه‌ریزان شهری اخیرا این ضرورت را دریافته‌اند که‌ شهر بیش از آنچه که بیش از آنچه که پیش‌تر تصور می‌شد هویتی‌ فرهنگی دارد و لذا هرگونه برنامه‌ریزی شهری منطقی و واقعی می‌باید حساسیت‌های لازم را نسبت به هویت‌ فرهنگ شهرها و نیز تقویت هویت فرهنگی شهروندان در زندگی شهری مدرن در خود داشته باشد. ویژگی‌های عمده این فرایندها را می‌توان در شش گروه طبقه‌بندی کرد: 1-کل‌گرا،منعطف،جانبی،شبکه‌ای 2-نوآورانه،اصیل و تجربی 3-انتقادی،تحقیقی-پرسشی،مسئله‌دار،چالنده و با وضع موجود،و استفهامی 4-انسان‌گرایانه و مردم‌مدارانه 5-دارای بار فرهنگی،آگاهی انتقادی از تاریخ و فرهنگ گذشته 6-نامحدود و غیرابزاری برنامه‌ریزان فرهنگی باید بدانند که شهرها(اقتصاد شهر،سیاست شهر،فرهنگ شهر، بوم زیست‌شهر،اجتماع شهر)چگونه کار می‌کنند و نیازمند آگاهی از برنامه‌ریزی‌ کالبدی نیز هستند،چرا که در غیر این صورت نمی‌توانند تأثیر و نفوذی داشته باشند اگر چنین مفهوم‌سازی از رابطه میان فرهنگ و برنامه‌ریزی شده را بپذیریم،آنگاه نیاز است که نقش‌های مدیر فرهنگی،کارکنان امور هنری و توسعه فرهنگی و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران فرهنگی را همانند نقش‌های‌ مقامات محلی بدانیم. برنامه‌ریزان فرهنگی‌ گسترش فرهنگ جدید درمیان مقامات محلی و سایر تشکیل‌های سیاست‌گذاری نیز حائز اهمیت است؛یعنی فرهنگی که نوآورانه باشد،از شکست هراس نداشته باشد، دست‌کم بتوند میان خطاهای آگاهانه و ناآگاهانه تمایز قائل شود و بپذیرد که خطاها می‌تواند توشه‌ای برای موفقیت‌های آینده باشد همچنین باید بدانند که شهرها(اقتصاد شهر،سیاست شهر،فرهنگ شهر،بوم زیست‌شهر،اجتماع شهر)چگونه‌ کار می‌کنند و نیازمند آگاهی از برنامه‌ریزی کالبدی نیز هستند،چرا که در غیر این صورت نمی‌توانند تأثیر و نفوذی داشته باشند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.