Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت مالی شهر: مدیریت شهری و نظام نوین بودجه ریزی

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 38 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : بودجه ، بودجه‌ریزی ، مدیریت ، مدیریت شهری ، دولت ، شهرداری‌های ، برنامه ، مدیریت مالی شهر ، نظام نوین بودجه‌ریزی ، اصلاح نظام طبقه‌بندی درآمدهای دولت

نظام نوین در بودجه‌ریزی با متونی با متونی کاملا متفاوت، در شرایطی پا به عرصهء مدیریت مالی کشورمان‌ گذاشت که سال سوم برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به اتمام رسید.ارائهء تصویری‌ درست و دقیق از ساختار نظام نو بودجه‌ریزی به‌ صاحبنظران و دست‌اندرکاران مدیریت شهری کمک‌ می‌کند در تحقق اهداف مورد انتظار و همچنین فراهم‌ سازی استراتژی‌های مناسب برای سال پایانی برنامه‌ سوم،گام‌های مؤثری را برای شروع مطلوب برنامه‌ چهارم توسعه بردارند. بودجه‌ریزی در ایران به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات،همچون وجود ثنویت در مفهوم دولت با تلقی ساختاری کاملا مسئول از آن در مقابل اختیاراتی‌ بسیار محدود،ساختار تنخواهی حساب‌ها و توزیع‌ اعتبارات بر اساس سازمان تشکیلاتی دولت، حسابداری دولت را به ثبت معاملات«نقدی»محدود گردانیده و پایه‌های نظام حقوقی و مالی مستقر در ولت را با مشکل مواجه ساخته است. کیفیت و ساختار بودجه و انطباق با سازمان اداری و تشکیلاتی،محدودیت استمرار حساب‌ها و قابلیت‌ انتقال آنها برای ارائهء ارزش دارایی‌های ثابت‌ سرمایه‌ای یا وجودی اموال بخش عمومی در انتهای‌ هر دوره مالی از مهم‌ترین نکاتی است که در نظام نو بودجه‌ریزی مطرح گردیده است. توسعهء مشارکت و گسترش تعامل با بخش‌های‌ دولتی به منظور اعتلای وع همکاری‌ها و ایجاد بسترهای جدید برای بخش مدیریت شهری و ضرورت‌ مطالعه و تحق در زمینهء تعیین شاخص‌های توزیع‌ اعتبارات دولتی با توجه به قابلیت جذب منابع به وسیله‌ شهرداری‌های کشور،ازجمله مواردی است که سعی‌ شده است در این مقاله به آن اشاره گردد.

خلاصه ماشینی:

"این جهت‌گیری‌ها به همراه ضرورت‌های‌ کلان بازنگری در ساختار بودجه‌ریزی کل کشور و نیز لزوم در مشترک از مفاهیم مالی و اقتصادی و پیوستن به جامعه‌ جهانی و استفادهء مطلوب‌تر از منابع علمی مرتبط،کشور را در مسیری قرار داد تا در سال 0831 مجلس شورای اسلامی‌ بر پایهء مفاد تبصرهء 84 قانون بودجه ضرورت اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی در کشور را به دولت تکلیف کند. بدین ترتیب‌ مقرر گردید استقرار نظام نو بودجه‌ریزی در کشور با اهداف مورد نظر در دو مرحله به شرح زیر صورت پذیرد:21 مرحله اول،شامل اصلاحات زیر: *اصلاح حجم و ترکیب سند لایحهء بودجه *اصلاح نظام طبقه‌بندی و شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌های بودجه *اصلاح روش‌های برآورد درآمدها و هزینه‌های بودجه *اصلاح نظام مدیریت اطلاعات بودجه در این مرحله تصویب قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به وسیله مجلس شورای اسلامی برای اجرای‌ آزمایشی طی دوره‌ای چهار ساله،حرکتی در جهت اصلاح حجم و ترکیب سند بودجه بود. عمده‌ترین اقدام طبقه‌بندی عملیاتی هزینه‌ها عبارتند از: *خدمات عمومی دولتی(شامل شوراهای شهر،ادارهء امور انتخابات و برگزاری‌ رفراندوم‌ها) *امور دفاعی(شامل نیروهای مسلح) *نظم و امنیت عمومی(شامل خدمات انتظامی،خدمات آتش‌نشانی و پیشگیری‌ از آتش‌سوزی،سازماندهی نیروهای دائمی و احتیاطی آتش‌نشانی،برگزاری‌ دوره‌های آموزش آتش‌نشانی،خدمات نجات در موانع مختلف در کوهستان و دریا و تخلیهء مناطق سیل‌زده و آسیب‌دیده از سوانح طبیعی) *امور اقتصادی(شامل اقتصاد عمومی،کشاورزی،انرژی،صنعت و معدن، حمل و نقل و ارتباطات *حفاظت محیط زیست(شامل مدیریت مواد زائد و امور اجرایی و ادارهء نظارت و بازرسی عملیات مربوط به جمع‌آوری‌ و دفع زباله،کمک‌های بلاعوض و وام‌های اعطایی برای احداث،نگهداری و ارتقای کیفیت سیستم‌های دفع زباله) *مسکن(شامل ادارهء امور خدمات تأمین مسکن) *بهداشت *فرهنگ و مذهب *آموزش *حمایت اجتماعی نتیجه‌گیری سال سوم از برنامهء سوم توسعهء اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی به پایان رسیده است و کشورمان با پذیرفتن نظمی نو در عرصه‌های مدیریت مالی در مقام مقایسه با سایر کشورها قرار گرفته است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.