چکیده:
با افتتاح پیدرپی دورههای جدید دانشگاهی،رشته طراحی شهری در سطح جهانی به سرعت در حال رشد است.این رشد را باید پاسخی دانست که دانشگاهها به تقاضای فزاینده بخش خصوصی و عمومی برای استخدام متخصصان این رشته دادهاند.همزمان با توسعه کمی آموزش طراحی شهری،در سالهای اخیر روند بازنگری در محتوای برنامه درسی این رشته نیز شتاب فزایندهای داشته است.در بازنگری برنامه آموزشی،تعیین دانش و مهارتهای اساسی که لازم است طراحان شهری برای ایفای مسئولیت حرفهای خود بیاموزند،نقش حیاتی دارد. این مقاله در صدد است تا با مرور تحلیلی متون تخصصی تعلیم و تربیت طراحی شهری،بررسی تجربیات دانشگاههای گوناگون جهان و مرور تقاضای بازار طراحی شهری،چارچوبی را بهعنوان«چارچوب دانش و مهارتهای اساسی موردنیاز طراحان شهری» تدوین کند.بر مبنای چارچوب مذکور،این مطالعه تلاش خواهد کرد تا برخی توصیههای مقدماتی را برای کار بست در بازنگری برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد طراحی شهری در دانشگاههای ایران ارائه کند.در این نوشتار،ابتدا ظهور رشته طراحی شهری،افتتاح اولین دورههای دانشگاهی این رشته،و کنفرانسهای آموزشی متعددی که در این زمینه برگزار گردیدهاند مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛سپس،محتوا و روش های آموزشی دورههای گوناگون و سطح حداقل دانش و مهارتهای موردنیاز از دیدگاه معلمان طراحی شهری و استخدامکنندگان طراحان شهری مطالعه میگردد؛و نهایتا با تدوین چارچوبی برای دانش و مهارتهای اساسی موردنیاز طراحان شهری،برخی توصیههای اجمالی به منظور کاربرد در فرایند بازنگری برنامه درسی این رشته در ایران ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-روشهای آموزش در دورههای طراحی شهری 1-4-چارچوب کلی روشهای آموزشی بر مبنای مطالعه برنامه درسی رشته طراحی شهری در ده دانشگاه در کشورهای امریکا و بریتانیا ṣ(Symes,1985,67) مشخص گردیده است که از پنج روش آموزشی به ترتیب زیر استفاده میشود: کارگاههای طراحی شهری: کلیه دورهها از کارگاه طراحی بهعنوان روشی آموزشی استفاده میکنند.
پژوهش مورد بحث نه تنها ضرورت توجه به دانش و مهارتهای طراحان شهری را مورد تأکید قرار میدهد بلکه همچنین لزوم آشنایی کلیه متخصصان حرفههای پنچگانه مذکور با طراحی شهری را ضروری اعلان میدارد و پیشبینی واحدهایی را در برنامه درسی رشتههایی نظیر مهندسی عمران و جز آن برای کسب مهارت و آگاهیهای حداقل در زمینه طراحی شهری تجویز میکند.
ج-8-مهارت گزارشنویسی ج-9-مهارت ارائه شفاهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و توصیهها مطالعه حاضر نشان داد که مسئله"آموزش طراحی شهری"به شکل فزایندهای مورد توجه دانشگاهها و دستگاههای ذیربط در امور توسعه و عمران شهری قرار گرفته است.
بر مبنای بررسی محتوای این کنفرانسها،این مطالعه نشان داده است که روند تجدیدنظر در محتوای برنامههای درسی دورههای (31) Urban Design:Practices,Pedagogies,.
A;Communication in the Design Process,New York,Spon Press,2001 CABE DETR;The Value of Urban Design,London;CABE,2001.
این مطالعه همچنین نشان میدهد که به رغم تنوع محتوای درسی برنامه دانشگاههای مختلف،مجموعهای از دانش و مهارتهای پایه وجود دارد که ضرورت فراگیری آن برای طراحان شهری مورد وفاق نسبی صاحبنظران آموزشی این رشته است."