چکیده:
این مقاله به بررسی مواد درسی مربوط به تئوری برنامهریزی میپردازد،که مشابه آن دقیقا 10 سال پیش انجام شده است.در این تحقیق،محتوای درسی،متنهای موردنیاز و تکالیف درسی مربوط به 67 دوره کارشناسی ارشد،17 دوره کارشناسی و 6 دوره دکتری ارزیابی میشود.این دورهها در سال تحصیلی 90-1989 در 69 دانشگاه امریکایی و کانادایی تدریس میشدند.این تحقیق مانند تحقیق پیشین قصد دارد گوناگونی آرای مربوط به محتوای درسی و متنهای موردنیاز تئوری برنامهریزی را آشکار سازد.براساس این تحقیق،بسیاری از متنهایی که در سطح گسترده مورد استفاده قرار میگیرد قدیمی است و علاقه رو به ازدیادی به تاریخچه برنامهریزی،اخلاقیات حرفهای و دیدگاههای بدیل وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"نمونهای که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت شامل برخی مواد درسی مربوط به تئوری برنامهریزی بود که در دورههای کارشناسی،کارشناسی ارشد و دادگستری 96 دانشگاه ارائه میشد.
این تحقیق نشان میدهد که عدمتوافق در زمینه ارائه مطالب درسی مناسب برای یک دوره تئوری برنامهریزی که یکی از مشکلات تحقیق سال 9791 بود دراینجا نیز مطرح است.
از بین این تعداد،91 مطلب میبایست در 2 رشته و یا بیشتر ارائه میشد،8 مطلب میبایست 3 بار و یا بیشتر ارائه میشد و 2 مطلب زیر هم برای 4 دوره از 6 دوره معرفی شدهاند: -برنامهریزی در حوزه عمومی اثر فریدمن(7891) -تئوری انتقادی و عمل برنامهریزی اثر فاستر(0891) 01 مطلب درسی موردنیاز برای دوره کارشناسی ارشد در جدول 2 نشان داده شده است.
دو سوم از مقالههایی که در زمینه اصول و مبانی فکریاند و همه مطالب به مدلهای مختلف(البته بجز یک مورد) این مقاله ترجمهای است از: Klosteman,Richard E Planning Theory Education in the 1980s:Results of a Second Course Survey برگرفته از: Joumal of Planning Education and Research Vol. ll 1992 [پانوشتها] (1)- Henry Hightowwer (2)- Hemmens (3)- Bolan (4)- Forester (5)- Donald Schon (6)- communication (7)- reading list (8)- So and Getzels (9)- Alexander (01)- Dalton (11)- value free (21)- Friedman (31)- Altshuler (41)- Meyerson (51)- Krueckebrg (61)- Faludi (71)- Wachn,Ethics in Planning (81)- Levy (91)- Lucy (02)- Solnit (12)- quizze (22)- role playing (32)- Minnesota (42)- Wisconsin منابع 1-Alexander,E.
Planning theory in ret- rospect:The process ofparadigm change,Journal of the American Institute of Planners 43:62-71.
Building the middle-range bridge for comprehensive planning Journal of the American Institute of Planners 22:58-64."