Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت کلان شهری: جغرافیای جدید مرکز و حاشیه

نویسنده:

ISC (4 صفحه - از 46 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : شهرها ، جغرافیای جدید مرکز و حاشیه ، اقتصاد ، صنایع ، اطلاعات ، کارگران ، مکان ، فناوری اطلاعات ، شهرهای بزرگ ایالات متحد ، مشاغل

خلاصه ماشینی:

"شهرهای‌ بزرگ،مراکز خدمات‌رسانی و تأمین مالی تجارت‌ بین المللی،سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های ستادی هستند و در این مفهوم شهرها مکان تولید راهبردی برای بخش‌های‌ اقتصادی پیشرو زمان به شمار می‌روند. توجه به کار ناشی از کارکردهای دستوری‌41و تولید و خدمات مالی‌ مجموعهء خدمات و توجه به بازارگاه‌ها که آمیزه‌ای از تسهیلات مادی زیربنای جهانی شدن را در خود دارد،نشان می‌دهد که شالودهء اصلی مشاغل و کارگران به بخشی شرکتی اقتصاد تعلق ندارد:منشی‌ها،نظافتچی‌ها،رانندگان کامیون، تکنسین‌های مختلف و کارگران تعمیراتی و تمام مشاغل خانگی همچون نگهبانی،نقاشی و نوسازی منازل از آن‌ جمله‌اند. این ویژگی دوگانه در زمینه‌ای شکل گرفته است که:1)بین المللی شدن اقتصاد به سرعت‌ رشد کرده است و شهرها به نحو فزاینده‌ای،شکلی راهبردی برای سرمایهء جهانی یافته‌اند؛و2)مردم به حاشیه رانده شده‌ به تدریج به چشم می‌آیند و مطالباتی نیز در شهر دارند. اگر شهرها با جهانی شدن فعالیت‌های اقتصادی ارتباط نداشته باشند،مرکز به آسانی آنها را به حال خود رها خواهد کرد و باوجود این با مشکل نیز روبه‌رو نخواهد شد. کلا هدف همانا روشن شدن این است که:1)شهرها جایگاه سوق الجیشی برای جهانی شدن اقتصادی‌اند،چون‌ مراکز فرماندهی،بازارگاه‌های جهانی و مکان‌های تولید برای اقتصاد اطلاعات به شمار می‌روند؛و2)برخی از بخش‌های تضعیف شدهء اقتصادی شهری عملا کارکردهایی حیاتی برای مرکز دارند. این نوشته تأکید مجددی است بر اهمیت شهرها به‌ویژه در نظام اقتصادی جهانی شده،و همچنین‌ تأکیدی بر اهمیت بخش‌های نادیده گرفته شده‌ای‌ است که بر مبنای نیروی کار زنان،مهاجران و در مورد شهرهای بزرگ ایالات متحد آمریکا بر مبنای‌ آفریقایی-آمریکایی‌ها و آمریکای لاتینی‌هاست."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.