خلاصه ماشینی:
"در نگارش این آثار هیچ نیروی ابتکاری به کار نرفته است؛نویسنده با تقلید از طرح عکس از مجلهء جهان کتاب (به تصویر صفحه مراجعه شود) فتانه حاج سید جوادی رمانهای بزرگ جهان و تکرار وقایع کلیشهای که بر تیپهای همانند میگذرد،اثری میآفریند که بیش از آنکه اعتباری ادبی داشته باشد از نظر پدیدهشناسی اجتماعی قابل بررسی است.
به جز چاپ دوازدهم کلیدر اثر محمود دولتآبادی و چاپ یازدهم قصههای مجید نوشتهء هوشنگ مرادی کرمانی از میان آثار ادبی منتشرشده در نیمهء نخست این سال میتوان بر 9 اثر انگشت نهاد: آرامگاه عاشقان:فرشته ساری،بامداد خمار:فتانه حاج سید جوادی،اگر قره قاج نبود: محمد بهمنبیگی،پرگار:بیژن بیجاری،دست تاریک دست روشن:هوشنگ گلشیری، سرمهدان میناکاری:منصوره شریفزاده،صندلی خالی:عزیز معتضدی،ما سه نفر هستیم:داود غفارزادگان و چهارراه:غزاله علیزاده.
دو ترجمه از عشق و شیاطین دیگر مارکز،«کتاب موجودات خیالی»بورخس ترجمهء احمد اخوت،روزی که او خود اشکهای مرا پاک خواهد کرد اثر کنزا بورو اوئه ترجمهء جلال بایرام،شهر و خانه ناتالیا گینز بورگ ترجمه حسن ابراهیم،آوریل شکسته اسماعیل کاداره ترجمهء قاسم صنعوی و چهل روز موسی داغ فرانتز ورفل ترجمهء محمد قاضی از دیگر آثار داستانی منتشرشده در این دوره است.
با این همه این رمان در ژانر رمانهای عشقی-احساسی قرار میگیرد که در سالهای اخیر تحت تأثیر ترجمههای بد از آثار جین استین نوشته شدهاند،بیآنکه ظرافت هنرمندانهء کارهای او را بیابند:معشوقهای از عاشق جدا میافتد،هر یک ازدواج میکنند،آنگاه به نوعی از همسران خود جدا میشوند تا بار دیگر به هم برسند."