Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای ایران، از دیروز تا امروز

نویسنده:

(10 صفحه - از 343 تا 352)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، ایران ، سینمای ایران ، کارگردان ، فرانسه ، هنر ، بهرام بیضائی ، فرهنگ فیلم‌های سینمای ایران ، نمایش ، تولید

خلاصه ماشینی:

"1داستان آوردن‌ این فیلم‌ها چنین بود:در پائیز 1985،یعنی 6 سال پس از انقلاب ایران،در سینما اوتوپیا (Utopia) پاریس فیلم دونده از امیر نادری به نمایش در آمد و یک سال بعد همان فیلم را بهره برداران سینمائی فرانسوی خریدند و پنج‌هزار تماشاگر در پاریس و هفت‌هزار بیننده در شهرستان‌ها از آن استقبال کردند. این آثار در ایران‌ خوب کار کردند ولی سپنتا به دلیل عدم وقوف دولت آن زمان به اهمیت سینما و نیز به علت رقابت پخش‌کنندگان و سینماداران که امتیاز وارد کردن‌ محصولات خارجی خود را در خطر می‌دیدند،موفق به ایجاد یک شرکت فیلمسازی‌ در ایران نشد. کار دوم‌"کانون ملی فیلم‌"برپا کردن دو فستیوال درباره‌ سینمای انگلیس(بهار 1329)و سینمای فرانسه(بهار 1330)بود که نخستین‌ کوشش از این نوع در ایران محسوب می‌شد. در مورد فرانسه،دو فیلم از"سینما تک‌" پاریس مستقیما برای کانون فرستاده شد و این به سبب لطف مدیر آن فیلم‌خانه، هانری لانگلوا (Henri Langlois) ،نسبت به تمدن ایران در گذشته بود. 7اگر جنوب شهر توقیف نمی‌شد به احتمال قوی و با همان عده تهیه‌کنندگان که نامشان آمد تولید سینمائی ایران بهتر می‌شد و سینمای‌ متفاوت ایرانی یازده سال زودتر به دنیا می‌آمد و وارد جرگه سینمای بین المللی‌ می‌شد. می‌دانیم که این فیلمسازان انگشت شمارند و سه‌چهارم فیلم‌های تولید شده‌ در سال باز همان کالاهای مصرفی برای پول درآوردن با قصه‌های بی ارزش و تکراری و زدوخوردهای شبه قهرمانی،در لوای جنگ عراق و ایران،و آمیخته‌ با چاشنی شعارها و تعصبات روز است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)