Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای ایران، ترکیه، مصر: سه جامعه در پی هویتی نوین

نویسنده:

(18 صفحه - از 281 تا 298)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، ترکیه ، مصر ، سینمای ایران ، ایران ، زن ، سیاسی ، تولید ، داستان ، سینماگران

خلاصه ماشینی:

"بنابراین‌ در ایران نیز به دست رضا شاه و به تقلید از اصلاحات آتاتورک آغاز شد،به‌ نوشتهء جمال امید،ابراهیم مرادی برای بازی زنان در اولین فیلمش،انتقام برادر (1310/1931)،که دومین فیلم داستانی ایرانی است،دچار مشکل شده بود. در این سال‌ها به تدریج مسئله شکست مصر در جنگ شش‌ روزه نیز مطرح شد و از سوی دیگر گروه سینمای نوین مصر کار خود را آغاز کرد. 16یکی از مشکلات اساسی سینمای ایران در این دوره این بود که‌ برعکس دولت‌های ترکیه و مصر که از آغاز سینما را جدی گرفتند و از آن‌ پشتیبانی کردند،دولت ایران تا سال 1347 و فیلم گاو هیچ کمکی به سینمای‌ ایران نکرده بود. در همین سال کیمیائی دومین فیلم خود،قیصر،را ساخت که چه‌ از نظر اقتصادی و چه از نظر تأثیر آن بر جامعه برای فیلم‌ساز و حتی برای‌ سینمای ایران یک پیروزی بود. فیلم دیگر این سال گاو بود با بن مایه‌ای از عرفان ایرانی که در آن دوست داشتن و به دوست پیوستن و با او یکی شدن بیان‌ حسرت ارزش‌های از دست رفته است. ترکیه که از نظر کمیت زمانی بزرگترین تولید کنندهء فیلم بود اکنون، به سبب سلطهء سینمای آمریکا،به کوچکترین سازنده در میان این سه کشور تبدیل شده است. از عواملی که سینمای معاصر ایران راه از سینمای دو کشور دیگر متمایز می‌کند یکی حضور چشم‌گیر و پیوستهء کودکان و نوجوانان در آن‌ است که می‌تواند معلول عواملی چند از جمله محدودیت نقش زنان در فیلم و افزایش سریع درصد کودکان و نوجوانان در کل جمعیت کشور باشد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.