Skip to main content
فهرست مقالات

دو منظومه

نویسنده:

(6 صفحه - از 47 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : رستم، سهراب، منظومه، شاهنامه، داستان رستم و سهراب، داستان، فردوسی، ماثیو آرنولد، سهراب و رستم، تاتاران

خلاصه ماشینی:

"در طول داستان-شاید به دلیل کشش شاعر به سمت و سوی‌ قهرمان جوان احساساتی قصه-تاتاران،جنگجو و بزرگ،و ایرانیان، ترسیده و منفعل قلمداد می‌شوند،در حالی که در منظومه فردوسی، هر جا که توصیف دلیری‌های سهراب است و قدرت‌ها و زیبایی‌های‌ فیزیکی او،رستم نیز همپای او ستوده می‌شود و اساسا هنر فردوسی‌ در این است که دو پهلوان را هم‌زور و هم‌بازو،به تصویر می‌کشد،زیرا مبارزهء ضعیف و قوی لذتی در برندارد،و زمانی دو پهلوان،مبارزه‌ای‌ دیدنی و شنیدنی خواهند داشت که هر دو دلیر و نیرومند باشند.... در شاهنامه و در منظومهء تراژدیک رستم و سهراب،دوبار دو تصویر تغزلی و دو تابلو عاشقانه زهر جنگ را از منظومه می‌گیرد؛یک‌ بار در آغاز داستان،ابراز عشق تهمینه به رستم و پذیرش این عشق از سوی رستم-که منجر به تولد شخصیت اصلی داستان یعنی سهراب‌ می‌گردد-و بار دیگر در اوج چکاچک شمشیر و جنگ و مبارزه و اضطراب،رویارویی دو جوان،تپیدن دو قلب و عشقی افشان از سوی‌ 2 l سهراب و تصاویر زیبایی‌های گرد آفرید... آرنولد موضع‌گیری رستم را در اولین لحظات شنیدن خبر حملهء سهراب این‌گونه می‌سراید: کاش من نیز چنین پسری داشتم‌ نه دختری زبون و ناتوان مانند آنکه مراست‌25(ص 21) رستم در این بخش از قصه آرنولد،چهرهء مردی عامی را دارد که‌ آرزوی پسر داشتن،حسرتی بر دلش نشانده و دختر داشتن او را آزرده‌ است،حال آنکه در شاهنامه،رستم در لحظهء وداع با تهمینه-همسر میتن یکشبه‌اش-و سپردن مهرهء یادبوش به او فرق زیادی مابین‌ داشتن پسر یا دختر قائل نیست و هرگز،داشتن دختر را نوعی تحقیر نمی‌شمارد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.